Circle of Security (COS)/Trygghetssirkelen
I Smedbakken FUS har vi fokus på å bygge trygge, gode og sterke relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen. Trygghet er en forutsetning for at barn skal leke, lære og utforske. De trenger derfor omsorgsfulle voksene rundt seg som er tilstede og støtter de hele veien.
Her hos oss ønsker vi at trygghetssirkelen hele tiden finner sted i hverdagen til voksene og barn. Vi ønsker å skape trygge og ivaretatte barn som har gode strategier for regulering av emosjoner. Vi ønsker å være sammen med barnet i deres utforskning og ta imot de når de trenger oss. Vi skal følge barnets behov når det er mulig, men ta tak og lede de når det er nødvendig. Vi skal passe på, glede oss med, hjelpe og ha det fint sammen med barna og være deres trygge base i barnehagehverdagen. Vi skal også beskytte, trøste, vise godhet og hjelpe barnet med å organisere følelser. Vi skal være deres trygge havn og ladestasjon når de trenger det. Alle ansatte i Smedbakken FUS skal ha trygghetssirkelen i tankene og arbeide ut ifra den.
Barns tilknytning til foreldrene danner den viktigste rammen rundt deres utvikling, men vi som jobber i barnehage er barnets sekundære omsorgspersoner og spiller en veldig stor rolle for barnet. I de tilfeller hvor barnet ikke får en trygg tiknytning kan barnehagen utgjøre en stor forskjell for barnet. Det første mange tenker på ved tilknytning, er at barn kjenner nærhet og trygghet til de voksne rundt seg, som når et barn du er glad i sitter på fanget og lener seg godt inntil deg. Dette er også en viktig side ved tilknytningen, men tilknytning handler om mer enn gode følelser. Det dreier seg like mye om å hjelpe barn med vanskelige følelser og å støtte dem i utforskning og lek. Det og tørre stå i følelsene sammen med barnet hele veien. Vi ønsker at barna i Smedbakken FUS skal få det de trenger for å mestre resten av livet. At vi skal gi de den støtten, omsorgen og trøsten de trenger for å oppleve alle de magiske øyeblikkene, få gode venner, utforske og tørre å begi seg ut i lek.
Når barna begynner på skolen skal de være kompetente, lekne og livsglade barn med en sterk tro på seg selv og en følelse av at de kan noe og at de betyr noe. For oss er det viktig å utjevne sosiale forskjeller og ruste barnet for å mestre og glede seg til resten av livet. Det er viktig at barnet har opplevd trygghet og støttende voksende som har handlet etter trygghetssirkelen sine begreper om å være større, sterkere, klokere og god i alle situasjoner og til det beste for barnets trygghet. Vi skal skape barn som er trygge på at de får den støtten de trenger og at de blir sett og hørt på sine behov.