Bærekraft
Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden. ( Kunnskapsdepartementet 2017, side 10)
I FUS setter vi barnet først. Å lære barna å sette pris på naturen rundt oss er viktig for våre barns fremtid. Derfor er det vårt mål at barna skal utvikle kunnskap og holdninger til hvordan de kan ta vare på naturen og bidra til et bærekraftig samfunn. Gjennom pedagogikk, verdier og praksis skal vi i FUS-barnehagene fremme bærekraft, slik at barna lærer å ta vare på seg selv, hverandre og naturen.
Som en rød tråd i arbeidet med bærekraft er det viktig at barna lærer å ta vare på seg selv og andre på en god måte hvor en viser omsorg og omtanke for hverandre og naturen.
Vi vil legge vekt på at:
Barna opplever tilhørighet til naturen og nærmiljøet, og få dem til å ville ta vare på naturen.
Barna får erfaringer med å resirkulering og verdien av gjenbruk i leken og det skapende og at de kan delta aktivt i kildesortering.
Barn og voksne sammen bidrar til å opparbeide respekt for leker og utstyr for å motarbeide bruk - og - kast holdninger.
Gi barna gode naturopplevelser slik at de blir kjent med naturens mangfold.
legge til rette for spørsmål, refleksjon og undring over opplevelsene og oppdagelsene i naturen.
På småbarnsavdelingen sår de frø. Barna fikk velge mellom ulike sorter frø. Vi vil at barna skal oppleve og lære hva som skjer fra når vi planter frø til de begynner å spire. Voksne o0g barn undrer seg sammen.
Kildesortering; barna lærer hva som hører til hvor i de ulike kassene. På den måten vil de kunne være mer delaktig i kildesorteringen.