Mangfold og kroppen min (september - november):
Barna skal bli kjent med nærmiljøet, hvor bor vi, familien min og meg selv. Barna skal lære om ulikheter og likheter som for eksempel vi ser forskjellige ut utenpå, men inni er vi like. Barna skal få muligheten til lære å være stolte av hvem de er og være trygg på egen kropp. Opplegget vil bli laget ut ifra barnas alders og læringsnivå.
Naturfenomener (januar - mars):
Vi bruker vintermånedene til å bli bedre kjent med vinteren som naturfenomen. Vi skal blant annet eksperimentere med kulde, snø, vann og is og legge til rette for at barna forblir nysgjerrige på naturvitenskaplige fenomener. Dette for å utvide barnas nysgjerrighet og undring.
Mestring (april - juni):
Sammen skal vi utforske og leke oss til ny kunnskap. Å mestre og utvikle nye ferdigheter gir oss selvtillit og lyst til å fortsette å utforske og lære. Barna skal oppmuntres til å medvirke i egen hverdag og utvikle interesse og respekt for hverandre og forstå verdien av at vi er ulike.
Natur og friluftsliv:
Vi opplever at naturen er den beste arenaen for lek, læring og utvikling. Naturen åpner opp for mer allsidig lek på tvers av kjønn, modning og barn som ellers kan ha utfordringer med å komme inn i leken. Barna vil også oppleve en større grad av mestring gjennom ulike aktiviteter og matlagning i naturen. Erfaringsmessig vet vi at ved å være ute i naturen skaper det et større spillerom for barna og dermed også mindre konflikter. Vi baserer en del av vår jobb i forhold til temaet gjennom en bok som heter "læring gjennom mestring." Den baserer seg på å bruke naturen som læringsarena og det å inkludere barna i planlegging, gjennomføring og evaluering av turer og aktiviteter.