TIK - Tuning into kids
Tuning Into Kids er et evidensbasert omsorgsgiverprogram som fokuserer på den emosjonelle forbindelsen mellom omsorgsgiver og barn. Særlig bidrar programmet til å lære omsorgsgiver / foreldrene ferdigheter i emosjonell veiledning, som er å gjenkjenne, forstå og svare på barnas følelser i en aksepterende og støttende måte. Denne tilnærmingsmåten hjelper barna å forstå og håndtere egne følelser.
Tuning into kids hjelper foreldre og omsorgspersoner å
- Bygge et nært emosjonelt bånd mellom deg og ditt barn
- Hjelpe barnet med å utvikle sosiale ferdigheter og redusere utagerende oppførsel
- Hjelpe barnet med å takle vanskelige følelser som redsel, sinne, separasjonsangst, tristhet og frustrasjon
- Beholde roen når barnet har et sinneutbrudd
- Nyte tiden med barnet ditt
Tuning in to kids er forskningsbasert
Studiene viser at Tuning in to kids forbedrer foreldreegenskaper, foreldre-barn-relasjonen og barnets emosjonelle kompetanse og atferd. Spesielt gode resultater finnes i grupper med emosjonelle- og atferdsmessige utfordringer.
Vi benytter TIK i daglig samspill med alle barn!
Barnehagebarn trenger barnehageansatte som kan møte de der de er, tone seg inn på følelsene, lese barnets følelsesmessige budskap og tone seg inn slik at barnet føler seg forstått - og i dialog og relasjon. Dette er nøkkelen i utviklingen av emosjonell intelligens kompetanse som vil følge barnet langt inn i tenårene. Det er også en nøkkel til å utvikle trygge relasjoner mellom barn og ansatt og redusere stressrelaterte vansker.
- Hos oss møter du ansatte som ønsker å være trygge rollemodeller i situasjoner hvor barna trenger støtte og respons i sin samhandling
- Vi jobber aktivt for å gi barna erfaringer med hvordan de best selv kan invitere seg inn i lek, være inkluderende med andre, løse uoverensstemmelser og opprettholde gode vennskap
En liten film om følelser:
Barns evne til selvregulering fremmes av:
- Sensitiv omsorg
- Ved å sette ord på følelser
- Ytre reguleringer som forutsigbare rutiner
- Rollemodeller - Voksne og eldre barn
- Veiledning mot prososial og regulert adferd
- Aktiviteter og lek hvor kompleksitet øker over tid, i takt med progresjon
- Mulighet for å øve på selvregulering i ulike situasjoner, og da spesielt i fri lek
(McClelland & Tominey, 2015 s.17)
Vi verdsetter barns aktive deltakelse i vår hverdag - og ønsker at de skal få erfare å sette sine egne fotavtrykk som preger barnehagens rutiner og innhold direkte.