Maxiklubben er vårt tilbud til de eldste barna i barnehagen, til skolestarterne. Vi følger det pedagogiske opplegget til Lekbasert læring (forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet).
Fokuset i lekbasert læring er at barna gjennom lek skal lære og ta til. Forskning viser ganske klart at i denne alderen lærer barna best gjennom lek.
Figuren under viser hvordan lekbasert læring opplegget er bygd opp. Ytterst er det to blå sirkler, som er de viktigste for at læring skal skje. Barna må ha trygge og varme relasjoner til andre barn og voksne. Og de lærer best når de er engasjerte og i lek, når de opplever mestring. Dette skjer gjennom lekbasert læring.
Det er 4 områder det jobbes med i lekbasert læring, som er viktige komponenter for at barn skal klare seg bra både faglig og sosialt på skolen:
(lekbasert læring, Størksen, Braak, Breive, Lenes, Lunde, Carlsen, Erfjord, Hundeland og Rege, 2018)
- sosial kompetanse handler om å lære seg å mestre samarbeid, selvhevdelse, selvkontroll, empati og det å vise ansvarlighet. Barnet må mestre flere av disse, det er balansen mellom disse delene som utgjør sosial kompetanse.
- Selvregulering handler om at barnet lærer å regulere atferd, tanker og følelser – de må lære å ha en fleksibel oppmerksomhet, de må utvikle ett godt arbeidsminne (huske og bearbeide informasjon med tankene) og impulskontroll. Disse komponentene er nært knyttet til hjernens utvikling, men påvirkes også av det miljøet barnet er en del av. Foreldre og barnehage er her en viktig del av denne utviklingen. Ved å utvikle disse komponentene så vil barnet lære å regulere atferd, tanker og følelser.
- Matematikk handler om å bli introdusert til ulike matematiske oppgaver – bli kjent med tema som tall, telling, geometri, måling, statistikk. Dette er for å danne ett fundament for videre læring i skolen. Femåringene i barnehagen har allerede gjort mange matematiske erfaringer med telling og antall, og de er motiverte for å lære nye ting. Gjennom lekbasert læring legger vi til rette for å lære matematikk på barnas premisser.
- Språk er grunnpilaren i barnas utvikling – de trenger språket gjennom hele dagen, for å fortelle om opplevelser og følelser, for å forstå fortellinger, være sammen med andre og delta i rollelek. Barna må bades i språk. I lekbasert læring er det fokus på ett variert språk, vi skal sette ord på alt som skjer, vi har stort fokus på dialogisk lesing som handler om å lese bøker mange ganger, gjentar bokens innhold, leke det som skjer i boken, snakke om den, forklare ord, la barna delta i å fortelle. Gjennom denne bruken av barna forstår barna mye mer om handlingen, de kan fortelle fra boken og de lærer nye ord. Vi lærer også om bokstaver, snakker om språket, rimer og leker med ordene.
I lekbasert læring er fokuset at barna skal lære gjennom leken. Derfor er oppgavene bygd opp rundt leke aktiviteter.
I matematikk så lærer barna om telling gjennom f.eks. en aktivitet som heter tripp, trapp, tresko. Barna skal få erfaring med parkobling (parkoble trappetrinn med tallord og et gitt antall klosser) og telling. De får se tallsymbolene og kobler disse til tallordene. Aktiviteten innledes med at en dukke (super sigurd) kommer på besøk og snakker om verdens lengste trapp. Det blir stilt spørsmål rundt trappetrinn, hva er en lang trapp? Hvor mange trappetrinn må det være i en trapp. Barna får bygge en trapp med klosser. Hvilken er størst? Hvilke farger brukes, hvor mange klosser er det i den ene fargen. Barna får muligheten til å lære mange begreper underveis i denne leken
I selvreguleringsleker så handler det mye om regelleker, det å stå i kø, vente på tur. La andre få snakke og at vi andre lytter. En lek er f.eks. klar ferdig…sitt, hopp, løp, snurr rundt. I denne leken må barna kontrollere impulsen til å løpe. De må være oppmerksomme og de må være fleksible overfor nye regler.
I aktiviteter knyttet til sosial kompetanse handler det om å lære om vennskap – hva er en venn? Hva er en følelse? Hvordan er det å være sint, glad, lei seg? Oppgavene går også ut på å gjøre noen glad. F.eks. med å lage kort å sende til noen som en er glad i. Barna får da velge hvem som skal få. Det blir laget venne regler som barna er med på å utforme. Hva må være med?
I språk aktivitetene er det fokus på høytlesing, dialogisk lesing, at vi har fokusord som er viktige for denne perioden, for denne boken som blir lest. Vi lager ting i forbindelse med boken som er i fokus, f.eks. i en fisk til Luna boken som vi jobber med fast en gang i året – så lager barna sin egen ballongfisk. Det er også oppgaver knyttet til å leke med språket. Rim og regler. Vi lærer om språksiden til språket – hva er en setning? Hva er ett ord? Lange ord og korte ord. Hvordan kan vi lage egne ord? Spennende og lærerike aktiviteter med lek og læring sammen.