Begrep – definisjon:
Ett sett av ferdigheter, kunnskaper og holdninger som trengs for å mestre ulike sosiale miljøer, som gjør det mulig å etablere og vedlikeholde relasjoner, og som bidrar til at trivsel økes og utvikling fremmes (Nordahl, 2001).
Hvorfor sosial kompetanse som satsingsområde?
«Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill» (RP 2017, s. 10). «… De fem viktigste ferdighetene barn må mestre for å vise sosial kompetanse er: samarbeid, selvhevdelse, selvkontroll, empati og det å vise ansvarlighet» (Størksen m.fl. 2016, s. 20).
Sosialiseringsprosessen handler om å utvikle seg som individ og samtidig kunne fungere i en gruppe og i mellommenneskelig samspill med både barn og voksne. Trygghet og tillit er grunnleggende elementer som skal til for at dette skal skje. Dette vil vi fremme ved å gi barna mye anerkjennelse, oppmuntring og voksenkontakt. De skal få oppleve kjærlighet og varme, og de skal lære å akseptere positive og negative sider ved seg selv og andre. Vi ser på barn som kompetente mennesker med en iboende evne til å lære å undre seg.
Mål
- Alle barna skal ha mulighet for å utvikle seg til et selvstendig individ som enkeltperson og i større sosiale grupper
- Alle barna skal få muligheten til å bli den beste utgaven av seg selv
Resultatmål
Skal lære seg å ta gode valg både for seg selv og i samhandling med andre.
Vi ønsker at barna skal få kompetanse i å:
- Skape trivsel og trygghet for alle i barnehagen
- Evne til å regulere egen adferd
- Utvikle selvregulering - planlegge å vurdere konsekvensene av egne handlinger før en handler
- Utvikle positiv selvfølelse, selvtillit og selvhevdelse
- Vise hensyn, ta ansvar og lære å ta egne avgjørelser
- Vise omsorg og empati
- Kunne ta andres perspektiv, tanker og følelser
- Formidle fellesskapsverdier og positive sosiale handlinger (å hjelpe, oppmuntre og dele med andre)
- Utvikle fleksibilitet ved å løse konflikter i lek og samarbeid med andre
- Hevde seg selv og sine meninger på en god måte
- Engasjere seg og la seg rive med i lek, glede og humor
- Utvikle mangfold og særpreg, og respektere at vi er forskjellige
Metode
- Tilstedeværende voksne i hverdagen som tar barna på alvor
- Barns medvirkning
- Være gode rollemodeller
- Dialog og samarbeid med foreldre
- Samlinger med barna
- Lek/rollelek/ dramatisering
- Språkgrupper
- Lekegrupper
- Tilbakemeldinger i her- og nå situasjoner
- Bøker, eventyr og fortellinger
- Nysgjerrige og undrende voksne