«Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære» (RP 2017, s. 13).
De fleste barn som begynner i barnehagen, er midt i den viktigste tilknytningsperioden i livet som er 1-2 år. Vi må ha kompetente voksne som forstår hvor viktig denne perioden er for de små, slik at vi kan legge til rette for at de små kan bruke personalet som sine tilknytningspersoner mens de er i barnehagen. Hjernen er ikke ferdig utviklet, og de kan i starten ha vanskelig for å forstå at mor og far er på jobb, men at de kommer tilbake, og at personalet som skal ta seg av dem mens de er i barnehagen.
Barn er født med to grunnleggende behov:
- Beskyttelse og omsorg
- Utforske og mestre omgivelsene
Tilknytning og utforsking henger sammen og er avhengige av hverandre. Barn som er trygt tilknyttet tør og utforske verden, med en visshet om at (mor/far) tilknytningspersonene er der. Foresatte er de viktigste tilknytningspersonene og personalet må være en forlenget arm av foresatte i barnehagen hvor de blir gode tilknytningspersoner for barnet.
Vi har valgt foreldreaktiv tilvenning, som betyr at foresatte er med de 5 første dagene og deltar aktivt i tilvenningen. Foresatte vil da få et godt innblikk i barnehage hverdagen, og barnet vil få en tryggere periode med sine tilknytningspersoner(foresatte) i sitt nye miljø. Noen barn vil trenge lenger tid på å bli trygge i tilvenningen, og da legger vi til rette for dette i samråd med foresatte.
Som metode i tilvenningen jobber vi ut i fra trygghetssirkelen: