Vi har ansatte som er glødende, skapende og tilstedeværende og tar barnas beste på det største alvor. Barna i Diseth FUS barnehage blir hørt og sett, og de skal vite at deres ideer og opplevelser blir like mye vektlagt som voksnes. Her er det nysgjerrighet og samhold som preger alle relasjoner. Barna vet at de ansatte er villige til å prøve, for vi vet ikke alt, vi finner ut av ting sammen. Barna opplever at de ansatte deltar og støtter dem i lek. Hos oss kommer barnet først!
Mattilbud i barnehagen
Vi serverer tre måltider hver dag, frokost, lunsj og ettermiddagsmat. Ofte starter dagen med havregrøt. Frister ikke det står både hjemmebakt brød og knekkebrød på menyen. Det serveres frukt og grønnsaker til alle måltider. Barnehagen serverer minst et varmt måltid i uken. Maten lages fra bunnen med rene produkter, fisk, kjøtt og grønnsaker. Når barna har bursdag kan bursdagsbarnet velge mellom fruktfat, egenlaget is eller smoothie. Vi er ikke en sukkerfri barnehage men skiller mellom hverdag og fest. Aasen og Wilhelmsen sier at felles måltid der alle spiser samme mat bidrar til at barn oftere sender mat til hverandre og deler på maten. Dette mener vi skaper fellesskap og tilhørighet. Barna får også tilgang på de samme næringsstoffene slik at kroppen har nok «bensin» til å leke en hel dag. De yngste barna sitter ved lave bord og stoler. Barna er til enhver tid fri til å forlate bordet. Når noe faller på gulvet, eller barnet trenger tørkepapir er dette tilrettelagt slik at barnet skal mestre. Vi ønsker at barna skal assosiere måltidene med noe som er hyggelig samtidig som de opplever en passe metthetsfølelse. De ansatte hos oss er bevisst sin egen rolle. Dette innebærer at de etterstreber å fange opp barnas ulike uttrykk og deltar aktivt i samhandling med utgangspunkt i det barna er opptatte av. Vår erfaring er at barna ønsker å delta på måltidene og viser utholdenhet. Noen spiser raskt og noen bruker lengre tid, hos oss er det rom for alle. Vi tilrettelegger for at barna skal delta i matlaging helt fra start.
Inkludering, lek og mestringsfølelse
Vi ønsker at barna skal ha mulighet til å påvirke sin egen hverdag. Dette innebærer at de ansatte må fange opp og tolke det barna gir uttrykk for, respektere deres ytringer og barna skal få valgmuligheter i de situasjonene der det er mulig.
Vi ønsker at barna får trening i å fremme egne tanker og ta egne og selvstendige valg, samt stå for de valgene de gjør. Dette ser vi bidrar til utvikling av et positivt selvbilde, der barna har tro på seg selv og i større grad kan stå imot gruppepress og andres påvirkning både nå og senere i livet.
I Diseth FUS barnehage jobber vi mye i små grupper. Med færre barn og ansatte på hvert rom ligger forholdene godt til rette for positivt samspill og god kommunikasjon. Små oversiktlige grupper gjør at alle barna blir sett.
Med møbler tilpasset barna, samt lekemateriale og bøker tilgjengelig er det også enklere for barna å mestre hverdagen selvstendig med litt støtte fra de ansatte.
Ansatte som setter barnet ditt først
Vi skal være trygge, varme og lekne ansatte som alltid tar barnet ditt hyggelig imot. Hos oss skal alle oppleve å bli respektert for den man er, vi har fokus på direkte kommunikasjon og jobber for at alle skal inkluderes i en raus kultur der det er rom for mangfold.
De ansatte sitter på gulvet eller ved lave bord sammen med barna i lek og andre hverdagsaktiviteter. Erfaring viser at når de ansatte er symetiske med barna er det enklere å fange opp barnas ulike uttrykk samtidig som de ansatte også blir mer tilgjengelig for barna. De ansatte er oppmerksomme på barnas ulike måter å kommunisere på og ønsker å gi alle en følelse av å bli forstått og møtt.
Vi møter mange følelser i løpet av en dag, når voksne er aktive og setter ord på hva de ser hos barna, er det lettere for barna å forstå hva som skjer i sin egen kropp. Ved å ha et språk som beskriver, undrer og setter ord på, normaliserer vi reaksjoner og åpner for forskjellighet. "Oi, det ser ut som dere vil ha den bilen begge to. Vi har bare en, så da må vi finne ut hva vi kan gjøre med det. Kan du leke med den først, og gi den videre når du er ferdig?" Vi opplever at barna samarbeider når de får gode grunner til det. Å bli oppmerksom på andres behov er viktig for å begynne å etablere vennskap i barnehagen. Vi skiller mellom sak og person. Vi kan alle gjøre dumme ting, men ingen ER dumme. Jeg liker DEG, men ikke det du gjør.