CLASS
Classroom Assessement Scoring System, CLASS er en observasjonsmanual utviklet av Pianta, Hamre og Mintz og er basert på lang forskning innen utviklingsteori, og barnehagepersonalet må ha opplæring og deretter bli sertifisert for å benytte seg av manualen. I eitillstad FUS Barnehage har vi to sertifiserte observatører som er utdannet til å kartlegge barnehager ved hjelp av CLASS
Sertifiserte observatører benytter manualen når de observerer kolleger i deres interaksjon med barna. Ved hjelp av CLASS observeres ansattes kvaliteter og utfordringer i interaksjonen, og dette skal bidra til å fremme trygg omsorg, god organisering og støtte til barns utforskning og læring.
- Sosio-emosjonell støtte og veiledning
- Positivt klima; smil, latter, entusiasme, positiv kommunikasjon, respekt for hverandre
- Negativt klima
- unngår straff, hån, sarkasme og disrespekt, time out
- Sensitive voksne-trygge barn
- hjelper barna med konflikthåndtering, er oppmerksom, bidrar til trygghet
- Barns perspektiv og medvirkning
- Viser fleksibilitet, ivaretar barnas perspektiv, lar barn utrykke seg
- Gruppeledelse og veiledning
- er proaktiv og forebygger, gir trygge rammer
- Tilrettelegge for lek, læring og overganger
- klare rutiner, sikrer flytende overganger, barna kjenner til regler, lite venting (kø dannelse)
- Variasjon
- varierte materialer i barns høyde, barnefokus, effektiv tilrettelegging
- Begrepsutvikling,forståelse og dybdelæring
- Analysere og argumentere, integrere ny kunnskap til etablert kunnskap, trekker kunnskap til hverdagsopplevelser
- Tilbakemeldinger;
- Feed-back loops, være støttende stillas, utvide informasjonen, utfordre tanken, oppmuntre og støtte
- Språk;
- Hyppige samtaler, stille åpne spørsmål, repetere barnas utsagn, selv snakk, komplekst språk