SMARTMAT
Skal du være høyt og lavt. Er liten, men skal bli stor må du ha riktig mat. Vårt ambisiøse mål er å skape matglede gjennom riktig og sunt kosthold. Hodet og kropp skal utvikle seg, og alle små helter må ha overskudd til lek og læring hele dagen.
SmartMat er FUS-banehagenes matkonsept.
1. GRØNNSAKER
Vi serverer grønnsaker så ofte vi kan – både til brødmåltider og varmmåltider.
2. FISK
Vi serverer ren fisk eller produkter med mest mulig fisk.
3. KJØTT
Vi velger rent kjøtt eller produkter med høyest mulig kjøttprosent.
4. KORN
Vi bruker næringsrike kornsorter med mest mulig fullkorn (gjerne "gamle" kornsorter som emmer, spelt og byggryn). Vi bruker også flere ulike typer belgfrukter, som for eksempel linser og bønner.
5. BALANSERT INNTAK AV FETT
Vi bruker plantefett som for eksempel olivenolje og kokosolje, samt meierifett fra smør og ulike melkeprodukter.
6. VANN
Vi drikker vann når vi er tørste, og koser oss heller med mindre mengder av annen drikke.
7. NATURLIGE SØTNINGSSTOFFER
Det betyr at vi bruker naturlig søte ting som f.eks. frukt, bær og honning (honning er ikke anbefalt til barn under ett år).
8. VARIASJON
Vi serverer varme måltider og andre alternativer til brødmåltidet så ofte vi kan, slik at barna får et mer variert kosthold og nok grønnsaker.
Disse måltidene får du i barnehagen hos oss (til alle måltider serveres det grønnsaker):
- Frokost (Brød, knekkebrød eller kornblanding)
- lunsj (3 varme måltider hvor et er fiskemåltid, og 2 brødmåltider i uka)
- fruktmåltid (knekkebrød, brød og frukt)
Gjennomføring av måltid:
For oss er mat og måltidtidssituasjonen en viktig pedagogisk arena. Barna elsker å være med å lage og servere mat. Dette er en unik situasjon som vi kan lar barna lære masse om mengde, antall, bærekraft, matlaging osv.
Måltidene foregår i mindre grupper. Det settes frem mat på bordene på fat, slik at barna jobber med å lære å forsyne seg selv. Vi ansatte er delaktig i måltidet og arbeider spesielt med å hjelpe barna til å klare selv, Vi jobber spesifikt med atmosfære - få tilgode samtaler rundt bordet, la alle komme til orde. Dette er viktig for barnas språkutvikling.
Barna rydder etter seg selv ved å ta matrester i mat-søpla, bestikk i egen vaskebeholder, tallerken og kopp settes på tralla. Vi voksne rydder trallen etter alle er ferdig påkledd og er ute