TILVENNING
Vi vet at det kan være vanskelig for både store og små når "minsten" skal begynne i barnehagen. Derfor baserer vår praksis når det gjelder tilvenning seg på erfaring, teori og forskning. For dere er møtet med barnehagen en av de første gangene omsorg og stell overlates til noen andre enn familien. For at barnet ditt skal føle seg trygg på oss voksne, de andre barna og det fysiske miljøet setter vi av god tid til tilvenning. Det betyr at vi forventer at det settes av minimum 5 dager til selve tilvenning for barn under 3 år. For barn som har tidligere erfaring med barnehage og er over 3 år setter vi av 3 dager til tilvenning der vi ser an behovet for å forlenge perioden.
HOVEDTREKKENE FRA TILVENNINGSPERIODEN I FOLLEBU FUS:
- Det avvikles foreldremøte for nye foreldre i god tid før oppstart
- Mulighet til å besøke barnehagen i forkant av oppstart
- Velkomstbrev, grense-objekt og barnehage-bok sendes ut
- Besøks-uke. Besøke barnehagen 1 time hver dag i uka før tilvenning, der foreldrene har ansvar for barnet
- Tilvenning i små grupper for at barnet skal ha best mulig forutsetninger for å bli kjent og bygge relasjoner
- Forventes at det settes av minimum 5 dager til tilvenning. Tilvenningen utvides ved behov
- Foreldrene deltar aktivt i praktiske oppgaver, og har ansvar for barnet i lek, stell og måltid
- Tilknytnings-personen fra barnehagen er alltid i nærheten, og tar over det praktiske gradvis
- Oppstarts-samtale gjennomføres med pedagogisk leder fra avdelingen for å bli bedre kjent
BESØKSUKE:
For å lettere skape trygghet og kunne jobbe med relasjonsbygging under tilvenningen, tilbyr vi besøks-uke i forkant av oppstart. Her inviterer vi barnet med foreldre til å besøke oss en time per dag, på ett gitt tidspunkt fra barnehagen. Under denne timen er det foreldrene som har ansvar for barnet. Tanken bak besøks-uken er at barnet blir kjent med det fysiske miljøet og får erfaringer med hverdagen i barnehagen. Når tilvenningen først starter, er det trygghet og relasjonsbygging til personalet vi kan ha i fokus. Besøks-uken handler også om at vi ønsker at barn og foreldre skal bli kjent med barnehagen sammen. Når mor og/eller far er trygge, kan denne tryggheten bli overført til barnet. Vi har god erfaring med at besøks-uken skaper gode forutsetninger for en trygg tilvenning inn i barnehagen.
GRENSEOBJEKT:
I forkant av oppstart får dere tilsendt en velkomstbrev, “grense-objekt” og en barnehage-bok. “Grense-objektet” er et bilde av en gjenstand eller ting som har sammenheng med prosjektet avdelingen skal jobbe med det barnehageåret. Pedagogikken bak ett “grense-objekt” er at det skal være med på å skape bro i erfaringer mellom hjemmet og barnehagen. Barna møter derfor noe kjent i det ukjente, når de først starter i barnehagen. I forkant av oppstart krever det at dere foreldre lar barnet bli kjent med “grense-objektet”. Ved oppstart vil barnet møte “grense-objektet” flere steder på avdelingen. Gjennom “grense-objektet” har barnet allerede etablert seg noe felles med de voksne og de andre barna på avdelingen. Vi har alle noe å være sammen om på avdelingen. Denne måten å drive tilvenning på har vi hatt god suksess med de siste årene, og vi har erfart at flere barn velger leker/konkreter/biler av grense-objektet ovenfor andre leker vi tilbyr på avdelingen den første tiden. Barnehage-bok er en “tom” bok som dere skal fylle ut med bilder og tekst av betydningsfulle mennesker og gjenstander i barnets liv. Denne boken vil gi mulighet for gode samtaler mellom oss ansatte og barnet, samt at det er en god bok å ha for barna på stunder de savner mamma og pappa litt ekstra.