Barnets første møte med FUS barnehagen skal være preget av trygg tilknytning og gode rutiner. Barns følelsesmessige bånd utvikles gjennom hele barnehagelivet, men tilvenningsperioden er en ekstra sårbar periode. Barn må venne seg til en ny hverdag, nytt miljø, nye rutiner, bli kjent med mange fremmede mennesker og venne seg til å være atskilt fra foreldre / foresatte. Personalet og foresatte må derfor sammen finne ut av hva barnet har behov for og vurdere hvor mange dager foresatte bør være i barnehagen.
I Grefsenlyst FUS Barnehage vil :
- Tilvenningen tilpasses hvert enkelt barns behov i tett dialog med barnets foresatte
- Personalet gi barna trygghet gjennom god omsorg
- Alle medarbeidere ha kunnskap om trygg tilvenning og tilknytning
- Alle ansatte kjenne rutinene for tilvenning og følger disse
- Alle barn få mulighet til å bli trygt tilknyttet minst en voksen på sin avdeling
- De foresatte har tillit til personalet og opplever at det er trygt å levere barnet i barnehagen
- En tilvenning der de foresatte er aktivt deltakende
Personalet har ansvaret for høy kvalitet på relasjonen mellom barn og personale. Det innebærer tydelig ledelse og samtidig tone seg inn, være lyttende og empatisk overfor barna. Barn trenger voksne som ser og anerkjenner dem og som er i stand til å veilede på en varm og omsorgsfull måte. Personalet må være oppmerksomme på det enkelte barns sårbarhet og behov. I praksis innebærer dette at personalet må respektere barnets følelser og anerkjenne barnets reaksjon, selv om en ikke forstår seg på den. Hvis et barn opplever at voksne tråkker over deres grenser, kan de markere det ved å begynne å gråte. De voksne må vise respekt for og la barnet være lei seg, ikke avlede, men anerkjenne følelsene. Personalet må forstå barnets perspektiv og opplevelse av situasjonene gjennom å lytte oppmerksomt til barnets språklige og kroppslige uttrykk som gestikulering, ansiktsuttrykk og tonefall. Personalet i barnehagen skal være opptatt av å møte barn på en likeverdig, men ikke lik måte
Kjennetegn på trygg tilknytning
- Barnet søker trøst og tar i mot trøst
- Barnet hviler kroppen mot den voksne og blir rolig og avspent når den voksne tar barnet inntil seg/løfter opp barnet Barnet gir den voksne klem, vil sitte på fanget o.l.
- Den voksne fungerer som en "ladestasjon" for barnet (barnet leker, blir sliten/lei/frustrert etc. og trenger så nærhet/kos/trøst før det kan leke videre)
- Barnet vet hvor den voksne befinner seg
- Barnet ber om hjelp
- Barnet er glad og fornøyd sammen med de voksne
- Barnet samarbeider som oftest med de voksne
- Barnet responderer raskt på adekvat grensesetting fra de voksne
- Barnet viser den voksne positive reaksjoner om morgenen
Tilvenning
Hovedoppgaven for personalet i tilvenningen for et nytt barn er å sørge for at barnet får trygg tilknytning til en voksen i barnehagen. Personalet må sette av tid til å lære det nye barnet å kjenne, slik at han eller hun klarer å roe og trøste barnet. Barnet må få den nødvendige tiden til å bli kjent med personalet slik at det kan ta imot trøsten, bli rolig og bruke tiden sin på lek og utforskning. Tilvenningsfasen for barnet slutter imidlertid ikke den dagen barnet er en hel dag i barnehagen alene uten foresatte, men når barnet har falt til ro og føler seg trygg, også når foresatte ikke er tilstede. Barnehagen skal i tilvenningsperioden bli kjent med barnet og barnets rutiner og preferanser, og tilpasse seg disse i den grad det praktisk lar seg gjennomføre. Barnehagens dagsrytme må tilpasses barnas behov, dette gjelder særlig i tilvenningsperioden.
Tilknytningsperson / Primærkontakt
Når barn begynner i barnehage trenger de raskt å oppleve trygghet. Både gode og forutsigbare rutiner og samspill med sensitive og emosjonelt tilgjengelige voksne er viktig. I den første tiden i barnehagen skal barnet og foresatte derfor få én tilknytningsperson å forholde seg til på avdelingen / basen. Dette gjøres for å skape trygghet og etablere tilknytning mellom barnet, foresatte og barnehagen. En tilknytningsperson er med på å skape en trygg base for barnet den første tiden som for noen kan virke stressende. For at trygg tilknytning skal skje, kreves følelsesmessig investering, tid, interesse og kontinuitet mellom personalet og barnet. Når denne tilknytningen er etablert er det enklere for barnet å utvikle gode relasjoner til det øvrige personalet i barnehagen. En god start handler også om at foresatte tar seg av legging, mating etc. de første dagene.
Foresatte som ressurs og samarbeidspartner
Foresatte kjenner til alle uttrykkene barnet har, hva de betyr og hva barnet trenger. Fordi barn er så ulike er det ikke alltid like lett for personalet å oppfatte barns ulike behov og møte disse på en god måte. Et nært og godt samarbeid mellom personalet og foresatte er derfor en viktig suksessfaktor for en god tilvenning og for at barnet skal føle seg trygg i barnehagen. Mens foresatte er eksperter på sitt barn, er personalet i barnehagen eksperter på barnehagen og barn i gruppe. God informasjonsflyt mellom personalet og foresatte om hva tilvenning til barnehagen innebærer for barnet og hva som forventes av dem som foresatte er viktig. Dette bidrar til trygghet og forutsigbarhet. Vær nøye med å understreke til foresatte at de alltid må si ifra til barnet når de forlater barnehagen. Det kan være like vondt for foresatte å gå fra barnet som det er for barnet, og noen foresatte kan trenge hjelp med disse følelsene.