Å starte på skolen er en stor begivenhet i barnas liv. Overgangen fra å være barnehagebarn til å bli elev på skolen er en tid som vi ønsker at alle barna skal se fram til med glede, nysgjerrighet og forventning. Vårt mål er at alle barna hos oss skal oppleve en trygg og god skolestart.
Håkonshella FUS barnehage har et svært godt samarbeid med nærmiljøskolene og da spesielt Mathopen skole. For å sikre en god overgang, lager vi hver høst i samarbeid med skolen og de andre barnehagene et årshjul for det kommende barnehageåret. Barnehagen deltar på foreldremøte på skolen, har overføringsmøter, og hver vår har vi en besøksdag på skolen/SFO.
Vi har også en felles aktivitetsdag med førskolebarna i nærmiljøbarnehagene, slik at barna skal få hilse på og leke med andre som skal begynne på samme skole.
Barnehagen har fått mange fine bilder av skolen, som vi ser på og prater om, slik at barna blir kjent med hvordan skolen ser ut, både klasserommene, uteplassen og selve skolebygget.
Barnehagene og skolen blir også hver høst enige om det vi kaller for overgangsobjekter, som vil si noen leker, sanger, spill og bøker som førskolebarna skal bli kjent med gjennom siste året i barnehagen og som skolen vil bruke i oppstarten. Å møte noe kjent som man mestrer, gir trygghet.
Å være eldst i barnehagen er spennende, og gjennom førskolegruppen skal barna få delta på en del aktiviteter som er forbeholdt de eldste. Det kommer også samtidig noen nye krav med det å være eldst, - det å kunne mestre ting selv, å hjelpe de minste og å forstå viktige samhandlingsregler. Dette er ting som ikke alltid kommer av seg selv, men som må læres. For oss er det viktig at barna får mulighet til å snakke om alle de tankene som opptar dem og få hjelp i rollen som «størst i barnehagen». Neste år skal barna begynne på skolen, gå fra «eldst til yngst» og lære mange nye ting. De fleste gleder seg og noen gruer seg litt. På førskolegruppen skal vi legge til rette for at barna får en trygg og god overgang til skolen og oppleve at det er sammenheng mellom barnehage og skole. Hovedmålet vårt er å skape nysgjerrighet og et ønske om å lære gjennom å legge til rette for lek og aktiviteter som er morsomme for barna.
Det viktigste for oss er å gi barna gode opplevelser, skape forventninger og trygghet i forhold til skolestarten, samtidig som vi skaper samhold i gruppen. Det å føle at man er en del av gruppen, tar vare på hverandre og føler trygghet ser vi på som noe av det viktigste vi kan gi barna det siste året i barnehagen.
«I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre» Rammeplanen 2017.
Vi har lagt opp førskolegruppen slik at vi i store deler av året er ute på tur. På turene våre lager vi gjerne mat på bål, primus o.l. Vi øver på trafikkreglene, blir kjent med nærmiljøet vårt og har aktiviteter knyttet opp til de ulike fagområdene i Rammeplanen. Det å jobbe for eksempel med matematiske begreper i skogen og fjæra, er spennende og lærerikt. Det krever bare en annen tilnærmingsmåte og en bevissthet rundt hvordan jobbe med begrepsinnlæring.
Et rikt erfaringsgrunnlag, både i forhold til begreper og opplevelser vil kunne gi barna et godt fundament i møte med skolens målsetninger/krav til kompetansemål. Vi ønsker at barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser (Rammeplanen 2017).
På «loftet» i barnehagen har vi i vinterhalvåret en del aktiviteter som er mer «typiske» førskoleaktiviteter. Vi øver blant annet på finmotoriske ferdigheter som å klippe, lime og tegne. Vi vil jobbe med blyantgrepet, det å klippe etter strek, klippe i bue, holde seg innenfor kanter ved fargelegging, tegne border og lime. Vi bruker også aktivitetsheftet Trampoline, som har oppgaver tilpasset førskolebarna og overgang mellom barnehage og skole. På «loftet» øver vi også på «friminutt» – det er stor stas!
