Trygg tilknytning og foreldreaktiv tilvenning
Barnets første møte med Lindeberg FUS barnehage skal være preget av trygg tilknytning og gode rutiner. Vi har fokus på å bygge trygge, gode og solide relasjoner mellom barn og voksne. Vi har kompetente voksne som gjennom kunnskap og profesjonell omsorg gir trøst, nærhet og oppmerksomhet for at barna skal føle seg trygge. Vi følger "FUS standard for tilvenning - en god og trygg barnehagestart" og Lillestrøm kommunes "Kvalitetsplan for tilvenning i barnehagene", som begge er basert på nyere forskning om trygg tilknytning. Målet med standardene er at barnets første møte med barnehagen skal være preget av trygg tilknytning og gode rutiner. Vi vet at barna trenger sensitive og varme voksne rundt seg, og at trygghet er en forutsetning for at barna skal utforske, leke og lære. Barns tilknytning til foreldrene danner den viktigste rammen rundt deres utvikling, og vi som jobber i barnehage er en klar nummer to for veldig mange.
Tilknytning er blant annet at barn kjenner nærhet og trygghet overfor de voksne rundt seg. For eksempel når et barn sitter på fanget og lener seg godt inntil deg og du merker at barnet er trygg på deg og at dere deler gode følelser. Dette er en viktig side ved tilknytningen, men tilknytning dreier seg om mer enn gode følelser. Det dreier seg like mye om å hjelpe barn med vanskelige følelser, trøste og å støtte dem i utforskning og lek.
Som dere kan lese om under fanen «Trygghetssirkelen - (COS)» støtter vi oss på denne i vårt arbeid med barnets tilvenning i barnehagen. Personalet skal gjennom kunnskap og omsorg gi trøst, nærhet og oppmerksomheten som barnet trenger for å føle trygghet i det nye og ukjente. For mange er møtet med barnehagen en av de første gangene omsorg og stell overlates til noen andre enn familien. For at barnet skal føle seg trygg på personalet, de andre barna og det fysiske miljøet setter vi av god tid til tilvenning.
Foreldreaktiv tilvenning
Oppstarten tilpasses hver enkelt familie, og legger stor vekt på å ha et tett og godt samarbeid med barnets hjem. Personalet jobber aktivt for å knytte sterke bånd, og bruker så lang tid på tilvenningene som hvert enkelt barn og hver enkelt familie har behov for. God dialog og et nært samarbeid mellom personalet og foreldre er avgjørende for at barnehagen skal kunne tilrettelegge for barnets beste, personalet bruker derfor de første dagene sammen med dere til å bli kjent med barnets rutiner og hvordan dere gjør ting hjemme.
Foreldreaktiv tilvenning innebærer at foreldre er tilstedeværende og deltar aktivt i barnehagehverdagen den første tiden. Barnehagen skal tilpasse rutiner samt organisere tid og rom slik at barnet får god tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og andre barn. Den første tiden er viktig med en tett oppfølging slik at barnet føler seg trygg nok til å leke, utforske og lære.
Overganger internt i barnehagen
Tilknytning og tilvenning er viktig også ved interne overganger. Ved overgang internt i barnehagen jobber vi med ulike tiltak som skal trygge barnet i møte med en ny og endret hverdag i barnehagen.
Vi har derfor valgt å starte tidlig med besøk på ny avdeling i mindre grupper. Dette for å bli kjent med det fysiske rommet, nye barn og voksne. Før oppstart på ny avdeling holdes det et informasjonsmøte for foresatte hvor man snakker om hva endringene vil være og hvordan barnets nye hverdag vil se ut. Her er det rom for foresatte å stille spørsmål og se den nye avdelingen.