
I FUS setter vi barnet først. Vi skal lære barna å sette pris på naturen rundt oss, dette er viktig for våre barns fremtid. Derfor er det vårt mål at barna skal utvikle kunnskaper og holdninger til hvordan de kan ta vare på naturen og bidra til et bærekraftig samfunn. Gjennom pedagogikk, verdier og praksis skal vi fremme bærekraft, slik at barna lærer å ta vare på seg selv, hverandre og naturen.
Etter en prosess i personalgruppen startet vi i januar 2023 med et nytt satsningsområde, bærekraftig utvikling. Dette er et område flere av de ansatte i personalgruppen brenner for, og det samsvarer med mye av arbeidet vi har jobbet med før. Rammeplanen har også bærekraftig utvikling som en del av sitt verdigrunnlag.
FN sier at bærekrafting utvikling har tre dimensjoner:
1. Klima og miljø
2. Økonomi
3. Sosiale forhold.
Det er sammenhengen mellom disse avgjør om noe er bærekraftig. Målet er at barnehagen som organisasjon, ansatte og barn skal tilegne seg kunnskaper og holdninger som tar disse dimensjonene i betraktning ved valg vi gjør i hverdagen.
Slik gjør vi det i Møglestu FUS:
1. Klima og miljø
- Vi kildesorterer sammen med barna
- Vi skal ha fokus på forbruk, bruk og kast
- Vi plukker søppel på tur
- Vi har, i samarbeid med «Vi rydder Lillesand», vårt eget område vi rydder og holder søppelfri
- Vi gir barna gode naturopplevelser i alle årstider
- Vi ønsker i størst mulig grad å tilby næringsrik mat som også er bærekraftig
- Fokus på matsvinn
- Naturmaterialer i formingsaktiviteter
- Dyrker grønnsaker i grønnsakshagen vår
- Kompost
- Gir barna erfaringer med små økosystemer
- Fokus på gjenbruk
- Barnehagen velger så langt det er mulig produkter med god levetid, og reparerer og vedlikeholder fremfor å kjøpe nytt
- Bidra til å skape gode holdninger. F.eks.: Hvordan behandler vi leker, bøker og utstyr i barnehagen?
- Vi skal bidra til å være sosialt utjevnende slik at alle barn får like muligheter til å delta i samfunnet
- Vår faglige satsning, «Barnet først»
- Likestilling og likeverd; vi skal være et inkluderende fellesskap hvor barna får erfaring og kunnskap om ulike trosretninger og kulturelt mangfold i samfunnet.
- Vi jobber aktivt med, og legger til rette for lek og læring, trivsel og vennskap for hvert enkelt barn og barnegruppen som helhet.