Barnet først er en samling av våre erfaringer, metoder og verktøy. Kall det gjerne vårt konsept eller plattform. Som skal sikre at barnet ditt føler seg trygg, føler mestring og lærer seg selv og andre å kjenne. Å oppleve vennskap skaper trivsel og selvtillit og motarbeider erting og mobbing. Metoden hjelper oss å gi barnet ditt den best mulige utviklingen og legger grunnlaget for lærelyst og livsmestring. Lek og moro, fart og opplevelser er selve kjernen. Tiden i barnehagen skal være magisk, et minne for livet.
Barnet først består av tre hoveddeler:
1. Lek og læring
Gjennom lek lærer vi barnet ditt å forstå, utvikle og håndtere sine egne handlinger og impulser. Ulike former for lek stimulerer ulike deler av hjernen. Vi bruker rolleleker som hjelpemiddel for å utvikle språket, føle felleskap, vise omtanke og utvikle sosiale ferdigheter. TIK (Tuning into kids)
2. TIK (Tuning into kids)
TIK (Tuning into kids): Et forskningsbasert program som veileder og trener oss i å gjenkjenne, forstå og håndtere våre egne og barnets følelser og være en god emosjonell støttespiller for barnet ditt.
3. CLASS (Classroom Asssessment Scoring System
CLASS (Classroom Asssessment Scoring System): En metode for å vurdere og optimalisere vår samhandling med barnet ditt. Gir oss kunnskap i hvordan vi kan utvikle leken og læringen og hvordan vi organiserer hverdagen i avdelingen best mulig, og hvordan vi kan forbedre oss ytteligere. CLASS skal sikre opplevelsen av å bli sett og føle annerkjennelse og trygghet. Målet vårt er å bidra til at barnet ditt er best mulig rustet for fremtiden. Les mer om barnet først her
Sabona
I Puttara FUS er vi stolte av å være verdens første Sabona-barnehage med vårt samspillsprogram. Sabona er vår faglige og praktiske plattform som øker refleksjonen hos både barn og ansatte. Gjennom jevnlig opplæring fra på fagsamlinger og planleggingsdager, samt egenledelse i lek og læring og arbeid med trygghetssirkelen, gjør vi vår visjon til virkelighet. Vårt fokus ligger på å skape dialog, positivt samspill og fremme løsningsorientert tenkning. I situasjoner med utfordrende samspill streber vi etter å forstå barnets perspektiv og finne løsninger sammen med dem. Vi begrenser bruken av "nei" og erstatter det med "stopp" for å forstå intensjonene bak barnets handlinger. Med syv ulike verktøy for konflikthåndtering gir vi barna muligheten til å være aktive deltakere i løsningsprosesser. For mer inngående informasjon om metoden og verktøyene, er du velkommen til å ta kontakt med personalet. Halvårsplanene per base gir ytterligere detaljer om implementeringen av verktøyene i barnegruppene.
Barnehagens mentor, professor Johan Galtung |
|
Stine Sofie barnehagepakke
Stine Sofie Barnehagepakke Dette er et opplæringsprogram som skal gjøre barnehageansatte bedre rustet til å avdekke vold og overgrep mot små barn så tidlig som mulig. Programmet er utviklet av Stine Sofie Stiftelse. Mange barn utsettes for vold og overgrep uten at det avdekkes – heller ikke i barnehagen. De som jobber med barn, må bli bedre rustet til å oppdage når er barn er utsatt. Derfor må barnehageansatte settes i stand til å identifisere når et barn er utsatt for vold eller overgrep, o handle på bakgrunn av den kunnskapen. Stine Sofie Stiftelse har i mange år undervist barn fra barnehagealder, foreldre og fagpersoner. Målet er at barna skal vite hva som er lov og ikke lov, og at alle voksne skal våge å snakke med barn om vold og overgrep. Stine Sofie Stiftelse skal bidra til at de ansatte blir tryggere i møte med de barna som trenger det aller mest. For å få til dette har stiftelsen som mål at de ansatte skal styrke handlingskompetansen, noe som igjen innebærer å styrke fem viktige elementer hos hver enkelt ansatt: -Egen kunnskap om vold og overgrep mot barn. -Personlige faktorer som mot og vilje til å handle - Egen tro på systemet og at det nytter å melde ifra ved bekymring - En organisasjonskultur hvor det er aksept for å drøfte og handle ved bekymring -Eget verdisyn rundt barn som troverdige vitner for eget liv.