For mange er møtet med barnehagen en av de første gangene omsorg og stell overlates til noen andre enn familien. For at barnet skal føle seg trygg på personalet, de andre barna og det fysiske miljøet setter vi av god tid til tilvenning.
Hovedtrekkene fra tilvenningsperioden i Puttara FUS kan oppsummeres i følgende punkter:
-Hjemmebesøk
Vi er opptatt av at oppstarten i barnehagen skal tilpasses hver enkelt familie, og legger stor vekt på å ha et tett og godt samarbeid med barnets hjem. Når dere får plass hos oss vil dere også få tilbud om hjemmebesøk fra avdelingens pedagog. Dette for å møte barnet på en trygg arena hvor pedagogen kan bli bedre kjent med barnets og foreldrenes behov.
-Foreldremøte
Før ditt barn begynner i barnehagen, har du muligheten til å delta på et foreldremøte infor oppstart. Her får du informasjon om vår barnehage, samt en anledning til å utforske barnehagen og møte personalet.
-Barseltreffer
Barn har et behov for å gradvis utvikle relasjoner både med personalet og barnehagens miljø for å føle trygghet og knytte kontakt. Vi baserer vår tilnærming på forskningen til Professor May Britt Drugli, som understreker viktigheten av en introduksjonsperiode der barn får tilstrekkelig tid til å bli kjent med andre mennesker og etablere nye relasjoner. Derfor organiserer vi barseltreffer i starten av sommeren, slik at både barn og foreldre kan komme og besøke oss. Tidligere har fokuset vært på introduksjonsperioden om høsten, men vi ser nå at det er nødvendig å legge vekt på å skape gode relasjoner allerede før barnet begynner i barnehagen.
- Oppstartsamtale
Det gjennomføres oppstartssamtale med pedagogisk leder der vi blir bedre kjent, snakker om tilvenningen og veien videre.
-Oppstart
Når barnet begynner i barnehagen, har vi allerede gjennom gradvis tilnærming, etablert et godt samarbeid med foreldrene. Dermed kan vi tilrettelegge for at hvert enkelt barn får en trygg og god start i barnehagen. Vi sørger for svært tett oppfølging, spesielt den første tiden, slik at barn og foresatte finner sterkere trygghet og tilhørighet.
Tilvenningen foregår i små grupper for at barnet skal ha best mulig forutsetninger for å bli kjent med det fysiske miljøet og bygge relasjoner. Ved oppstart er foresatte tilstede sammen med barnet i minimum 5 dager. Foresattes rolle under tilvenningen er å være en støtte for barna sine når de skal utforske barnehagen og etablere kontakt med dere ansatte og andre barn. Barn er forskjellig og noen barn bruker lenger tid på å tilvenne seg, oppstarten kan derfor utvide seg ved behov. foreldrene deltar aktivt i praktiske oppgaver, og har ansvar for barnet i lek, stell og måltid. De ansatte observerer og lærer av foreldrene. Tilknytningspersonen fra barnehagen er alltid i nærheten, nærmer seg barnet i den grad barnet kjenner trygghet og tar over praktiske oppgaver gradvis. - Oppstartsamtale gjennomføres med pedagogisk leder der vi blir bedre kjent, snakker om tilvenningen og veien videre.
Personalet jobber aktivt for å knytte sterke bånd, og bruker så lang tid på tilvenningene som hvert enkelt barn og hver enkelt familie har behov for. God dialog og et nært samarbeid mellom personalet og foreldre er avgjørende for at barnehagen skal kunne tilrettelegge for barnets beste, personalet bruker derfor de første dagene sammen med dere til å bli kjent med barnets rutiner og hvordan dere gjør ting hjemme. Ett - toåringer har behov for voksne som er sensitive for barnets behov, er varme og gir trygghet og omsorg.
Personalet skal være en trygg base for barnet som det kan utforske omgivelsene ut ifra. Vi sørger for tett oppfølging slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære. Vi må bruke god tid på å bli kjent med hverandre. Vi skal lære oss barnet å kjenne og kunne tolke barnets signaler. Barnet skal bli kjent med sin nye hverdag, barnehagens fysiske miljø, andre barn og nye omsorgspersoner.