I Rishagen er bærekraft mer enn resirkulering og hensyn til naturen. Vi ser på det som ett større begrep som rommer flere dimensjoner – økologisk, økonomisk og sosialt. Bærekraft handler om å imøtekomme dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner får dekket sine. Bærekraftig utvikling ser vi i sammenheng med nettopp arbeidet med å bygge robuste barn. Robusthet hos barn handler om evnen til å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal, mens de vokser opp, se seg selv i en større sammenheng og erfare at de valg vi tar kan få konsekvenser for framtiden.
I barnehagen har vi barn fra 1-6 år og bærekraft kan virker som ett stort begrep for små barn. Helt konkret vil vi legge til rette for pedagogisk arbeid om bærekraftig utvikling ved å gi barna erfaringer og opplevelser i naturen. Rundt barnehagen har vi unike muligheter for å oppleve naturen og årstidene på nært hold. Dette gjør vi sammen med andre i sosiale felleskap og bygger relasjoner over noe vi erfarer sammen. Vi ønsker å gi barna gode naturopplevelser som kan danne grunnlaget for en respekt og en ansvarsfølelse for vår felles framtid.
Gjennom å erfare, oppdage, og utvikle oss sammen er det vårt håp at dette vil føre til unge voksne som handler og tar ansvar for å leve bærekraftig.
Her i barnehagen vil gi barna erfaringer med å bli sett, hørt og bekreftet. De er verdifulle og har mulighet for å påvirke sitt eget liv. Barns skaperglede, undring og utforskertrangt vektlegges i arbeidet slik at de erfarer medvirkning i praksis. Veien blir til mens vi går og barna skal få sette kurs.
Vi har fokus på:
- Turer året rundt for å gi barna varierte naturopplevelser.
- Fokus på vennskap og felleskap
- Erfaringer med mangfold i naturen og samfunnet
- Støtte barnas følelser, hjelpe dem med å regulerer og sette ord på egne følelser.
- Støtte og utvide barns utforskertrang og skaperglede
- Undring sammen med barn for å inspirere til nysgjerrighet
- Fokus på å spre glede.
- Fokus på barns medvirkning