Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat!
Ett av våre viktigste verktøy i møte med verden er språket vårt. Du trenger ett godt språk i møte med andre mennesker for å gjøre deg forstått, uttrykke tanker, følelser og meninger og å vise hvem du er. Et robust barn har opparbeidet seg en god språkforståelse, et godt ordforråd og bred begrepsforståelse.
Vi har flere pedagoger med videreutdanning innen barns språkutvikling og språklæring, som gir barnehagen et språklig kompetanseløft. Barn lærer språk best gjennom å være språklig aktive. Rishagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og vi skal stimulere til språklig nysgjerrighet.
Språk på småbarnsavdeling
I barnehagen er vi hele tiden opptatt av å stimulere barnas språk. Da sørger vi for å være oppmerksom på barna og deres signaler til kommunikasjon. For å lære språk handler ikke bare om å lære å snakke, det handler om å opparbeide seg evne til å kunne kommunisere. Da må man kunne imitere, respondere med lyder, blikk eller gester. For å få til dette må vi voksne være påkoblet og fange opp de signalene som barna gir oss.
Når barna ikke kan snakke selv driver vi aktivt med selvsnakk og parallellsnakk som vil si at vi snakker med barna hele tiden om hva som skjer og hva vil gjør rundt dem. Dette vil etter hvert hjelpe dem med både og forstå og lære språk. En annen språkstimulerende aktivitet er sang og det bruker vi aktivt i hverdagen i samling, når vi skifter bleier, når vi kler på oss i garderoben og når vi går på tur. Visste du at barn av og til kan synge en sang før de kan snakke i setninger?
På småbarn bruker vi BRAVO leken som en språk-stimulerende aktivitet. Dette gjør vi fordi BRAVO -leken bidrar til at hvert barn får en systematisk stimulering gjennom språk, sanser og fysisk aktivitet. BRAVO-leken er en stasjonsbasert lek der barna får oppleve enten fem begreper gjennom alle sansene eller fem bokstaver på hver stasjon. Vi bruker skriftspråket, fordi det er en representasjon av et begrep, på samme måte som bilder og faktiske gjenstander er det. Barna blir kjent med ord, bilder og FOKUS PÅ SMÅBARNSAVDELING 27 bokstaver gjennom å smake, lukte, kjenne, se og høre. Vi har fire stasjoner og mellom stasjonene øver vi på å åle, krabbe, rulle, snurre, fly eller henge.
Gjennomføring av Bravo-leken skjer i økter på 10-15 minutter med grupper på 4-6 barn som en del av den daglige samlingsstunden. Bravo-leken brukes i fire intensive perioder på tre måneder i løpet av to år, til sammen 48 uker.
En systematisk tilnærming til stimulering av språk, sanser og fysisk aktivitet kan derfor bidra til å styrke barnas utvikling på mange områder, og gi dem et godt grunnlag for videre læring og mestring.
BRAVO-lek på småbarn.
Språk på storbarnsavdeling
På stor base har vi stort fokus på å bruke språket aktivt. Barn lærer språket gjennom å bruke det selv, og derfor legger vi mest mulig til rette for at de skal få den språkstimuleringen de trenger.
De ansatte på stor base har som mål å være en god dialogpartner. En dialog består av både verbalspråk og kroppsspråklige signaler. Under slike dialoger kan man tilføye mye læring og refleksjoner sammen med barna. Barn er svært interessert i ny kunnskap, så her gjelder det å bruke avanserte ord for å tilfredsstille lysten deres om ny kunnskap. For å være en god dialogpartner er det viktig å gi barna bekreftende signaler i form av blikk, oppmuntrende nikk, gester og mimikk. Vi har også fokus på at barna skal bli oppmerksomme på turtaking, dette er gode egenskaper å være klar over i dialog med andre barn. Ved å bruke åpne spørsmål, legger man til rette for å få mer utfyllende svar. Her må barna få tid til å tenke seg om før de svarer. Visste du at det faktisk kan ta opptil 20 sekunder før barna er klar til å komme med et svar?
Test selv –du vil bli overrasket over hvor lenge det er.
I gode dialoger har man også fokus på å ha flere looper sammen med barna. Det vil si opptil tre vekslinger frem og tilbake. Her kobler vi på tidligere erfaringer. Hva skjer da? Ny kunnskap + tidligere erfaring= LÆRING. Barna får knagger å henge kunnskapen på.
Skal vi kun gi ett tips hvis du ønsker å gi en boost på språkutviklingen til barnet ditt?
LES!
Lesing er det mest effektive du kan gjøre, og noe som vi har fokus på er; dialogisk lesing. I dialogisk lesing er det ikke lesingen som er selve fokuset, men samtalen man får rundt. For eksempel: hva tror du egentlig den store bjørnen skal? Har dere sett en bjørn før? Oi, i dyreparken, fortell mer! Når vi tilbringer tid sammen med barna og leser bøker, har det også en egenverdi i seg selv og er en viktig del i vårt relasjonsarbeid.
Dialogisk lesing på Maxi.