Sauafjellet FUS Barnehage har vi et ekstra fokus på leken!
Egenledelse i lek og læring innebærer fokus på leken, som er iboende hos alle barn, og læringen som kommer igjennom leken. Det er leken som skal være i fokus hos barna, og ikke læringen. Dette tror vi på, og jobber aktivt med.
Gjennom leken bearbeider barna egne erfaringer, lærer av andres erfaringer, øker egen sosial kompetanse, og møter utfordringer på en trygg arena. I leken kan barna prøve og feile uten at det får alvorlige konsekvenser, barna kan utforske og regulere seg ut ifra andres reaksjoner. Lekeregler er en viktig kunnskap som inneholder all den sosiale kompetansen barna trenger for å møte verden videre etter barnehagen.
Ved å øke personalets kompetanse og bevissthet rundt lekens viktighet i barnas hverdag, ønsker vi å fremme barnas kompetanse og naturlige læring. Ved å ha fokus på leken og hvordan barna leker, kan personalet møte det enkelte barns utfordringer og hjelpe og veilede barna gjennom dette. Slik blir barnet tryggere på seg selv, utvikler god selvtillit og selvfølelse, noe som er grunnleggende for læring i skolen.
Ulik alder har ulik lek, og det er viktig for oss at personalet anerkjenner barnas lek i de ulike aldersgruppene. Det er viktig at personalet har god kompetanse på lek og barnas utvikling slik at barnet kan får støtte der det trenger underveis i leken. Spilleregler må følges og språklige koder må tolkes for å få innpass i leken. Forhandlinger, rolleavklaringer og deltagelse er sentrale begrep som barna må tilegne seg i denne sosiale arena. Dette krever at barna har tilegnet seg kunnskap om «det sosiale spillet», om å innta andres perspektiv. Barn får mulighet til å både prøve og feile i leken, de opplever mestring, glede og de lærer mye om seg selv i samspill med andre.
Hos de yngste barna i barnehagen - 1-2 åringene handler leken om «meg selv og rommet». Barna bruker gjenstander og utforsker disse med alle sine sanser. Bevisstheten om seg selv, det at egne handlinger påvirker omgivelsene, og tidlig samhandling er i fokus. Personalet må anerkjenne barnas lek, og måten barna tar kontakt med andre på. Det kan gjerne oppfattes som urolig, herjete eller andre negative oppfatninger om personalet ikke er bevisst barnas egenart i lek. I denne aldersgruppen er den begynnende sosiale kompetansen i fokus, og personalets hovedoppgave er å veilede barna på gode måter å samhandle med andre barn og voksne på. Dette innebærer at personalet leker sammen med barna, på gulvet, der barna er, og på barnas premisser. Personalet er lydhør for barnas innspill, utfordringer og gleder, og anerkjenner barnas måter å leke sammen på. Språket er viktig, og brukes aktivt av personalet til å benevne gjenstander og handlinger. Etter hvert ser vi at barna går over i begynnende rollelek, der fokuset er på samarbeid og kommunikasjon med andre, for å løse oppgaver, leke ut egne erfaringer, og teste ut hypoteser. Her er personalet bevisst på barnas ulike måter å tilnærme seg og snakke med andre på, og hvordan man møter andre i relasjoner. Det er også her viktig at personalet deltar i leken sammen med barna, men i utgangspunktet på barnas premisser. Slik kan man fange opp utfordringer som enkeltbarn møter i leken, og veilede på dette.
Rolleleken er den sentrale lekeformen i aldersgruppen 3-6 år. Noen av barna har en avansert rollelek. Det foregår mye læring ved rollelek. Under rolleleken må barna lytte til hverandre og bli lyttet til. De må både gi og ta imot beskjeder, lære å lese "det sosiale spillet" og følge spilleregler som blir satt. I rollelek får barna øve seg på å løse konflikter, og de lærer seg å være fleksible. Barna må forhandle og fordele roller seg imellom og prøve ut forskjellige roller. Under rolleleken erfarer og lærer barna seg et rikt, variert språk og barnets ordforråd økes.
Regelleken blir mer tydelig mot slutten av barna sin tid i barnehagen. I regellek får barna prøvd sin sosiale kompetanse i å tilpasse seg reglene gjennom samarbeid med andre barn