Vi henter inspirasjon i vårt arbeid fra Reggio Emilia filosofien. Reggio Emilia er en by i Nord-Italia der man har et unikt syn på barn. Denne filosofien fremmer en pedagogisk arbeidsform der respekten for enkelt individer og troen på barnet står sentralt. Det er tre sentrale aktører i vårt arbeid: barna, den voksne og rommet (den tredje pedagog)
Barna
Barn er nysgjerrige av natur. Gjennom sin utforsking skaper de sine egne teorier om hvordan verden rundt dem fungerer. I samspill og prosesser med andre barn, voksne og materialer skaffer de seg ny kunnskap og erfaringer som igjen avler nye spørsmål og hypoteser. Slik er barnet selv en drivkraft i sin egen og andres læring. I barnas hypoteser er det ingen feile svar.
Den voksne
Den voksnes rolle er å være veileder og tilrettelegger. Slik er den voksne en støtte for barnets læring og dialogen med barnet blir sentral. Det er viktig å holde barnets hypoteser, spørsmål og teorier levende, samtidig som man studerer måten barnet leter etter svar som skaper mening for dem. På denne måten lærer barn demokrati, og ved å ta deres teorier, hypoteser og spørsmål alvorlig, styrker vi barnets selvfølelse.
Rommet, den 3 pedagog
Rommet, den 3 pedagog, er det miljøet og materialet barna blir presentert for. Rommet kan være et rom i barnehagen, på uteplassen, i skogen eller hvor som helst. Rommet er et sted hvor barnet blir invitert til å prøve ut. Prøve ut ulike materialer, prøve ut sine motoriske ferdigheter, prøve ut sine kreative sider. Det fysiske miljøet skal støtte barns rett til medvirkning og utforsking som utgangspunkt for lek og læring i barnehagen. Det er den voksne i barnehagen sitt ansvar å klargjøre rommene. Det skal legges til rette slik at barna får mulighet til å delta, klare og ville selv. Det fysiske miljøet støtter barns rett til medvirkning og utforsking som utgangspunkt for lek og læring i barnehagen
«Barn er gullgruver, det gjelder å få gullet til å skinne»
- Loris Malaguzzi
Prosjektarbeid
I Sauafjellet har vi prosjektarbeid som arbeidsform.
De voksne henter inspirasjon til prosjekt ut fra barnas interesser. Et prosjekt kan vare alt fra to uker til to år, det er avhengig av interessen til barna og hvor dypt en går inn i prosjektet. Og et prosjekt kan føre til et nytt prosjekt. Prosjektarbeid fremmer tanken om at barn skal være utforskende og delaktig i sin egen læring. Vi voksne må se ting fra barns perspektiv og legge til rette for at de kan utforske og undre seg sammen med oss. Målet for prosjektene er at barna får økt sin kunnskap og erfaring i det de gjør, samtidig som de lærer seg om både samarbeid med andre, og noe om seg selv.
Tradisjoner og happenings:
Happenings kan ha den samme oppbyggingen som prosjekt. Den er ikke styrt av barnas interesse som utgangspunkt, men av tradisjoner og de voksnes ideer. Du kan lese mer om våre tradisjoner i vårt årshjul.