Det siste året i barnehagen, før de skal starte på skolen blir barna ofte kalt førskolebarn. De er eldst i barnehagen.
Vi i Sauafjellet FUS barnehage vektlegger regel- og rollelek som viktigeste aktiviteter for at barna skal tilegne seg ny kunnskap. Vi jobber derfor med språklig bevissthet, tall og mengdeforståelse, sosial kompetanse, selvstendighet m.m. gjennom leken.
Vi er i tett dialog med foreldre og eventuelt logoped/PPT om barn som trenger ekstra støtte på ett eller flere områder.
Siden vi har førskolebarn på både spel og viking er det viktig for oss å knytte bånd mellom barna som skal starte på samme skole. Det siste halvåret legges det derfor opp til gruppeaktiviteter med inndeling etter skole der de blant annet besøker og samtaler om sin skole. Nærmere sommeren inviterer skolene til førskoledager og fadderdager der barnehagen deltar om mulig.
Det er faste samarbeidsmøter om våren med overføring av informasjon om enkeltbarn og gruppen når det gjelder ressurser, vennskap og sosialt samspill. Denne informasjonen kan være viktig for å gi barna en best mulig start på skolen til høsten. Foreldrene blir spurt om samtykke til å gi informasjon til skolen. Det er likevel viktig at foreldrene informerer skolen om særlige forhold som for eksempel helsemessige problemer m.m