Barnehagens innhold er delt inn i sju fagområder,
for å hjelpe til med planleggingen av et variert og allsidig tilbud i barnehagen.
Disse er sentrale for opplevelse, utforskning og læring.
Kommunikasjon, språk og tekst
Gjennom arbeidet med «kommunikasjon, språk og tekst» skal personalet i Strandkanten FUS invitere til utforskning av ulike uttrykksformer slik at barna blir gitt muligheter til aktivt å bruke sitt språk til å skape relasjoner, delta i lek med andre og også som
et redskap til å løse konflikter. Personalet arbeider aktivt med ulike formidlingsmåter, slik som høytlesning, drama, lek med rim, rytme, lyd og ord. Barna blir også introdusert for flere måter å uttrykke egne tanker, følelser, erfaringer og meninger på. Noe som igjen vil være viktig for barns medbestemmelse i barnehagen.
Kropp, bevegelse, mat og helse
Gjennom arbeidet med «kropp, bevegelse, mat og helse» skal barna gis muligheter til å leke, lære, oppleve og skape med kroppen som utgangspunkt. Vi ser det som en viktig oppgave å bidra til at barna får mestringsopplevelser, at de søker bevegelseserfaringer og at de har noe å strekke seg etter. Barna i Strandkanten FUS har tilgang til varierte og utfordrende bevegelsesmiljøer, sanseopplevelser og kroppslig lek både ute og inne.
Kunst, kultur og kreativitet
Dette fagområdet omhandler uttrykksformer som blant annet musikk, drama, dans, språk, litteratur, arkitektur, design, billedkunst og kunsthåndverk. Gjennom samhørighet og kreativitet oppfordres barna til å skape kunstneriske og kulturelle uttrykk sammen! Personalet legger vekt på barnas personlige uttrykk, og vi ønsker at barna skal oppleve stolthet over blant annet egen kulturell tilhørighet, og av hva de klarer å skape selv.
Natur, miljø og teknologi
Strandkanten FUS ønsker å bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å oppholde seg i naturen til ulike årstider. For å få til dette er det viktig at vi bruker naturen som arena for lek, undring og utforskning, og at dette er lystbetont for barna. Personalet gir barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og samtale om det de opplever i naturen.
Antall, rom og form
I Strandkanten FUS jobber vi med å utvikle forståelse for grunnleggende matematiske begreper. Dette gjør vi ved at vi leker og eksperimenterer med tall, mengde og får erfaring med ulike måter og uttrykke dette på. Gjennom arbeidet med dette fagområdet ønsker personalet å skape en bevissthet og en begynnende kunnskap om matematiske begreper. For de aller minste, som bruker kroppen sin mye i lek og utforsking, vil det være naturlig at de bruker kroppen sin og sansene sine for blant annet å utvikle romforståelse.
Etikk, religion og filosofi
Vi opptatt av at barna utvikler interesse og respekt for hverandre, og at de forstår verdien av både likheter og ulikheter i et fellesskap. Dette betyr at vi i vårt arbeid fremmer både der vi er like, men også der vi er ulike. Begge deler har verdi for oss. Vi arbeider også for å fremme forståelse for at det finnes flere ulike måter og forstå ting på og leve sammen på. Mangfold, i alle ordets betydninger, ser vi i Strandkanten FUS på som en berikelse.
Strandkanten FUS oppfordrer barna til kritisk tenkning, og til å stille spørsmål rundt samfunnet rundt seg. Vi samtaler med barna, og undrer oss sammen med de, om eksistensielle, filosofiske og etiske spørsmål. Dette for å oppmuntre til å tenke selv og stille spørsmål rundt ting. Med et åpent sinn og kritisk tenkning, vil ny kunnskap finne sin plass.
Nærmiljø og samfunn
Gjennom utforskning, opplevelser og erfaringer skal barnehagen bidra til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø. Vi ser på barnehagens nærmiljø som en forlengelse av uteområdet vårt. Barna skal få medvirkning i å utforske og oppdage nærmiljøet sitt, som betyr at vi for eksempel tar barna med på råd om hvor vi skal og hva vi skal utforske.
I vår barnehage jobber vi med å oppmuntre barna til å medvirke i egen hverdag og utvikle tillit til deltakelse i samfunnet. Dette gjør vi blant annet ved å sørge for at alle blir hørt, at alle får like muligheter til deltakelse, og ved å sørge for at barna erfarer at deres valg og handlinger kan påvirke situasjonen både for dem selv og for andre.