Barns medvirkning
I Strandkanten FUS barnehage tar vi utgangspunkt i barnas interesser i vårt arbeid. Dette krever at voksne er tilstedeværende og interessert og tar barnas signaler på alvor. Barns medvirkning skal være gjennomgående i alle planlagte og spontane aktiviteter. I vår barnehage har vi fokus på at barns initiativ skal tas på alvor, og at det skal være definerende for vår pedagogiske virksomhet. I hverdagen vil vi la barnas innspill legge føringer for hvordan dagen skal utvikle seg. Vi følger også med på hva barna er interesserte i for å legge opp til aktiviteter og tema som fenger barnegruppa. Alle barn i barnehagen skal få medvirke, også de aller minste. Verbalt språk er ingen forutsetning for å kunne medvirke i egen hverdag.
Egenledelse i lek og læring
Den mest sentrale rollen i en barnehagehverdag er leken. Gjennom lek knytter barna viktige og gode relasjoner til hverandre og voksne. Barna lærer også om samarbeid, språkferdigheter, sosialt samspill og mye mer. Leken anses derfor som en kontinuerlig dannelsesprosess som hjelper barna med å skape sin egen identitet og selvtillit, videre gir det et sterkt utgangspunkt for overgangen til skole. Vi jobber aktivt med å være deltakende i lek, legge til rette for lek og skjerme barnas lek fra forstyrrelser. Barnehagen jobber også systematisk med det fysiske rommet i barnehagen. Vi jobber alltid med å skape nye miljøer som inviterer til lek og skaper videre progresjon i leken. Barnas lek og egne initiativ skal være styrende for barnehagens virksomhet, derfor skaper personalet lekemiljø ut fra barnas interesser
Vennskap og fellesskap
Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. Det er ikke tvil om at vennskap barna imellom er viktig for barn i barnehagen, og Strandkanten FUS barnehage skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Alle har behov for å føle fellesskap og vennskap, også barn i barnehagen. Vennskap er sentralt for vår emosjonelle, sosiale og moralske utvikling. Det å ha en eller flere vennerelasjoner er derfor en viktig del av barnehagelivet. Venner bidrar til tilhørighet, meningsskaping, trivsel, humor og glede. I barnehagen er leken sentral. Gjennom lek og fellesopplevelser gis barna mulighet til å utvikle vennerelasjoner.
Strandkanten FUS jobber kontinuerlig med å bygge vennskapsrelasjoner barna imellom, og dette starter vi med allerede på Muslingen når barna er små. Lekegrupper, der man samler en liten gruppe barn for lek, finner man på alle avdelinger i Strandkanten FUS. Noe av det viktige vi jobber mot i disse gruppene er blant annet utvikling av vennskap, styrking av allerede etablerte vennskap, samt at vi hjelper de barna som trenger det til å komme inn i lek og vennskap med andre.
Språk
Tidlig språkstimulering og tidlig innsats er en sentral del av Strandkanten FUS barnehage sitt innhold og vårt satsingsområde. Både nonverbal og verbal kommunikasjon anser vi som viktig for å utvikle et rikt språk.
Språkstimulering som skaper spenning og forventing:
Barna skal møte variasjon ved bruk av språket. Gjennom et barnehageliv vil barna møte ulike former for temaarbeid og samlingsstunder. Vi øver på å lytte men også at barna skal ha fortellerglede selv. Personalet sørger for progresjon gjennom bevisst bruk av materialer og metoder. Barna får økte utfordringer tilpasset kunnskap, ferdigheter, interesser og erfaringer.
Språklig mangfold
En berikelse for alle barn i barnehagen
Barnehagen vil respektere barnets egen kultur, religion og språk samtidig som de skal lære seg norsk språk og kultur. Leken kan være en unik kilde til fellesskap og vennskap. I barnehagen møtes barn med ulike språklige og kulturell tilhørighet. Leken kan gi gode muligheter til å prøve ut nye ord og begreper på norsk. Det å gi barna felles erfaringer kan også inspirere til lek. Det kan være formidling av bøker og fortellinger, felles turer og fokus på fellesskap.