M U S L I N G E N
0 - 2 år
Muslingen er avdelingen for de aller yngste i Strandkanten FUS, og består av 12 barn mellom 0-1 år. Voksengruppa består av en pedagogisk leder, en barnehagelærer samt to pedagogiske medarbeidere. På Muslingen er hovedfokuset at barna skal føle en trygg tilknytning til de voksne på avdelingen, og at deres behov og følelser skal bli ivaretatt.
Tett foreldresamarbeid er viktig, og Muslingen er svært opptatt av å legge til rette for en god og trygg start i barnehagen – både for barn og foreldre, ved å tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent. Dette er tid som er anvendt til barnets beste, og ved å bruke god tid på å bli kjent i begynnelsen legges grunnlaget for den aller beste barnehagehverdagen for barna.
De yngste barna uttrykker seg ofte non-verbalt, og personalet på Muslingen er derfor mye på gulvet sammen med barna for å best fange opp barnas signaler og uttrykk og synliggjøre at de blir sett og hørt – på deres premisser.
T A N G S P R E L L
2 - 3 år
Tangsprell er en avdeling som består av 17 barn i alderen 2-3 år, og de ansatte består av en pedagogisk leder som er utdannet barnehagelærer, en fagarbeider, samt to pedagogiske medarbeidere. Tangsprell er en avdeling som har et økt fokus på deltakelse og kvalitet i samlingsstundene, og arbeider aktivt med musikk og drama for å tilrettelegge og støtte opp under barns uttrykksmåter.
Tidlig innsats når det kommer til språklig utvikling er også en viktig del av barnehagehverdagen inne på Tangsprell. Dialogisk lesing og snakkepakken er verktøy som blir mye brukt for å støtte opp under barnas uttrykksmåter, og er med på å bidra til progresjon og positiv utvikling både for når barna er på avdelingen, men også når de skal videre på avdelingene Maneten og Bølgen.
Tangsprell vektlegger også likeverd og verdsetting av hverandre, og de voksne på avdelingen jobber aktivt for å skape et godt psykososialt miljø hvor barna føler seg trygge, sett og respektert – på denne måten arbeider man også proaktivt for å synliggjøre verdien av hvordan man behandler hverandre.
M A N E T E N
3 - 5 år
Maneten består av 18 barn i alderen 3-5 år, og de ansatte består av pedagogisk leder som er utdannet barnehagelærer, en barne- og ungdomsarbeider samt en pedagogisk medarbeider. Maneten er opptatt av å støtte opp under språkutvikling, og synliggjøring av planer, barns medbestemmelse og påvirkning av egen barnehagehverdag er en viktig del av pedagogikken inne på Maneten.
Ved å aktivt bruke dagstavle hver morgen, får barna en mulighet til å selv bestemme hva de ønsker å gjøre, og på denne måten kan barna bidra til å velge ut månedens tema ut i fra hva de selv undrer seg over og/ eller interesserer seg for. Sosial kompetanse er også noe Maneten fokuserer mye på, og barna får etter tur være dagens hjelper, hvor de hjelper hverandre med påkledning og i andre samspillsituasjoner – dette for å arbeide proaktivt for et psykososialt miljø.
Dialogisk lesing og Lær meg norsk før skolestart er noen av verktøyene Maneten bruker for å bidra til progresjon av språk og uttrykksmåter, i tillegg til bruk av snakkepakken og sangsamlinger.
Leken står også sterkt i fokus inne på Maneten, og avdelingen er delt inn i flere ulike lekesoner hvor det alltid er ”dekket opp” til lek. De ansatte på avdelingen skal også alltid være tilgjengelige på barnas nivå for å fungere som støttende stillas for barnas sosiale samspill eller egen-lek, enten ved at de aktivt deltar i leken eller fungerer som observatører for å sørge for trygge rammer for barnas lek. Maneten er en trygg og god avdeling som verdsetter barnas egne meninger og er opptatt av medbestemmelse og demokrati, og som er opptatt av viktigheten av at barnas egne synspunkter, tanker og meninger skal være hovedfaktoren for planleggingen av didaktiske planer, pedagogiske samlinger og aktiviteter og ikke minst leken.
B Ø L G E N
5 - 6 årPå avdeling Bølgen er det et stort fokus på et godt barnehagetilbud som gir barna et trygt og stimulerende læringsmiljø før de begynner på skolen. Avdelingen består av til sammen 12 barn i alderen 5-6 år, og to pedagoger – noe som gir unike muligheter for tett voksenoppfølging og et økt fokus på lekbasert læring med tilstedeværende voksne som fungerer som støttende stillas for barna.
Ny forskning er ganske klar på at barn i denne alderen lærer best gjennom en kombinasjon av fri lek og veiledet lek. I veiledet lek deltar barna i lekbaserte læringsaktiviteter tilrettelagt av voksne, samtidig som den frie leken foregår innenfor trygge rammer med voksne som ser og anerkjenner barnas lek og uttrykksmåter.
Ved å ta utgangspunkt i barnas egne interesseområder og være oppmerksom på hva barna undrer seg over – og ikke minst undre seg sammen med dem, arbeider pedagogene på Bølgen aktivt for å skape spennende læringsopplegg på barnas egne premisser. Ved å arbeide på denne måten, har Bølgen greid å skape læring gjennom matlaging, frilufstliv, drama, litteratur og musikk.
I Strandkanten FUS vektlegges viktigheten av lik praksis som skaper progresjon og positiv utvikling for barna, og at det skal gå en ”rød tråd” gjennom de ulike avdelingene. Pedagogene på Bølgen utvikler stadig tverrfaglige pedagogiske opplegg som skaper engasjement og glede utover egen avdeling – noe som kanskje også er grunnen til at de yngre barna i barnehagen gleder seg og ser frem til å begynne på nettopp Bølgen!
Å starte på det siste året i barnehagen er ofte en spennende opplevelse. Barna skal endelig få være de største i barnehagen! For at overgangen til skolen skal bli så myk som mulig tilbyr vi aktiviteter innen sosial kompetanse, selvregulering, språk og matematikk. Målet er at de skal oppleve mestring og glede både sosialt og faglig.
Det er vårt mål at foreldre, barnehage og skole samarbeider om å støtte barna i overgangen til skolen. Barna som kjenner på at de voksne samarbeider har de beste forutsetninger for å klare seg bra i denne overgangen.