Språk, lek og sosial kompetanse er satsningsområder i Tjøttaparken FUS barnehage. Dette har vært barnehagens satsningsområder gjennom flere år. Vi har valgt å trekke frem enkelte element som vi vektlegger litt ekstra i barnehagehverdagen.
Viktigheten av språk, lek og sosial kompetanse i barndom og danningsprosessen er essensielt for barns utvikling.
Språk
Småbarnsalderen er den grunnleggende perioden for språkutvikling. Samhandling gjennom kroppsspråk og lek med lyder er en vesentlig del av måten det vesle barnet nærmer seg andre mennesker på. At voksne oppfatter og påpeker uttrykket til barnet og samtidig setter ord på inntrykk og opplevelser, er avgjørende for hvordan talespråket utvikler seg videre. Alle barn må få et rikt og variert språkmiljø i barnehagen. Noen barn har sen språkutvikling eller andre språkproblem. Disse barna må få tidlig og god hjelp. Mange barn har et annet morsmål enn norsk og lærer norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet til å uttrykke seg. Barnehagen må støtte at barna bruker morsmålet sitt og samtidig arbeide aktivt med og fremme den norskspråklige kompetansen til barna.
Lek
Lek står sentralt i alle barns liv. Den har egenverdi og skal anerkjennes og ha en
sentral plass i barnehagehverdagen. I leken foregår det viktige læringsprosesser, og den fremmer utvikling på alle områder: språklig, intellektuelt, fysisk, sosialt og emosjonelt. Når vi vet hvor viktig leken er for barns utvikling, blir barnehagens viktigste oppgave å støtte opp om barns lek og utvikling av lekekompetanse. Vi styrker denne livs og læringsformen gjennom å legge til rette for lek både fysisk og organisatorisk. Vi har et inne- og utemiljø som er inspirerende for barna.
Sosial kompetanse
Barnehagen skal aktivt legge til rette for at barnas selvfølelse støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom og ivareta egne behov og ta hensyn til andre rundt seg. Vi skal støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å beholde venner. Gjennom å være varme og grensesettende voksne, skaper vi forutsigbarhet og trygghet. Positive og støttende relasjoner med voksne er et grunnlag for å utvikle sin egen sosial kompetanse.
I rolleleken trener vi barna til å tenke og huske samtidig. De øver seg på å være selvstendige og deltagende i en oppgave over tid. Målet er at barnet skal bli den beste utgaven av seg selv. Derfor har lek, og spesielt rolleleken, en sentral plass i FUS barnehagene. Vi kaller det Egenledelse i lek og læring. Gjennom anerkjennelse og tilstedeværelse, skaper vi voksne gode relasjoner og er i tillegg gode rollemodeller for barna. Dette skaper gode forutsetninger for gode og solide relasjoner. Barna knytter vennskapsbånd i leken med hverandre, finner løsninger i konfliktsituasjoner og kjenner på å få være en venn, få en venn og beholde en venn.