Språk og kommunikasjon
Språket må̊ stimuleres for å utvikles. Tilstrekkelig språkstimulering vil være en døråpner for barnets læring, sosiale relasjoner og vennskap. Ved å gi barna trygghet og glede i sin verbale kommunikasjon med andre, legger vi til rette for varierte og positive erfaringer med språk både som kommunikasjonsmiddel samt som et redskap for tenkning og middel til å uttrykke egne tanker og følelser.
Språk og lek
Forskning peker på at barns språkferdigheter henger sammen med barns deltakelse i lek. Barn med gode språkferdigheter deltar i større grad i lek enn barn som har mindre tilstrekkelige språkferdigheter (Stangeland, 2017). Ved å ha fokus på et godt lekemiljø, hvor de ansatte er aktive og deltakende, vil vi også kunne styrke barnas språkutvikling. Vi vil kunne sette ord på både momenter i leken samt støtte barna ved å sette ord på egne tanker og følelser.
Språket hjelper barnet til å forstå seg selv og verden rundt seg. Dermed er utvikling av språk en betydningsfull prosess som er avgjørende for barnets videre utvikling og trivsel (Kunnskapsdepartementet)
Vårt fokus på det engelske språket
Vi bruker aktivt det engelske språket i vår hverdag med barna. Tanken er at barnas evne til å reflektere over, sammenligne og finne forskjeller ved språk vil øke ved å lære flere språk. (Wagner et al., 2011). Når barn oppdager at språkinnlæring kan være både morsomt og enkelt, vil de få selvtillit i forhold til egne språkevner. De vil også utvikle kognitive verktøy til generell hjelp i språkutviklingen. Korttidshukommelsen vil kunne utvikles til å bidra til å øke barnas generelle språkkompetanse ved at korttidshukommelsen i større grad vil kunne sammenligne, lagre, oppbevare og hente fram ord.
Vi bruker det pedagogiske materialet «Learning with Teddy» som er tilpasset de alle yngste barna (2-6 år) i vårt språkarbeid. Materialet bygger på utviklings psykologen Vygotskys utviklingsteori om forholdet mellom læring og utvikling. Det sentrale hos Vygotsky er troen på at det du gjør sammen med noen i dag, kan du gjøre alene i morgen.
Språk og mangfold
I HIP FUS er vi barn og ansatte fra mange ulike nasjonaliteter. Dette språklige og kulturelle mangfoldet synliggjøres og brukes som en ressurs. Barna skal føle anerkjennelse og stolthet over eget språk og kultur.
Gjennom vår satsning på språk og lek er våre mål;
- Gi varierte erfaringer med språket som kommunikasjonsmiddel.
- Gi varierte erfaringer med språket som redskap både til å tenke og til å kunne utrykke egne tanker og følelser.
- Gi rom slik at barna kan ta selvstendige valg og beslutninger, samt mulighet til å påvirke egen hverdag.
- Legge til rette for utvikling av gode samarbeidsevner både med barn og voksne.
- At barna skal føle seg sett, anerkjent og få sin plass i fellesskapet synliggjort.
- Å vekke interesse for det engelske språket.
- Å oppnå økt forståelse for andre kulturer og språk.
Slik gjør vi:
- Lytter til og gjenkjenner ord på engelsk, norsk og gjerne også andre språk representert i barnehagen.
- Bruker ulike pedagogiske verktøy; «Learing with Teddy», Snakkepakken, Grep om om begreper, Språkkiste.
- Bruker sanger, rim, regler, bøker, eventyr og dramatisering
- Bruker Alternativ Supplerende Kommunikasjon (ASK)
- Bruker aktivt alle hverdagssituasjoner til å benevne, beskrive og sette ord på det barnet er opptatt av.
- Følger barnas interesser og utvider interesseområdene.
- Veileder barna i samhandling med andre.
- Har barnes samtaler, undrer oss og filosoferer sammen med barna.
- Ha et tett samarbeid med hjemmet for å kunne ivareta barnets identitet.
- Lærer om de ulike landene som er representert i barnehagen.