Egenledelse i lek og læring
Leken gir barna fellesopplevelser. Gjennom leken får barna utvikle vennskap og gode samspillmønstre. Barna lærer mer om seg selv og andre når de leker. Leken hjelper barna til å kunne bearbeide følelser og påvirker barnas utvikling språklig, sosialt, kognitivt og motorisk. Gjennom leken får barna ta i bruk sin kreativitet, skaperglede og utvikle et positivt selvbilde.
Egenledelse i lek er evnen til å være aktiv og selvstendig i en oppgave over tid. Forskning viser at barnas hjerne utvikler seg raskere når barna får gode lekemuligheter sammen med tilstedeværende voksne.” I leken blir barna et hode høyere enn seg selv”, med dette menes at barna presterer mer når de leker. Det er i leken de tør å utforske og får nye erfaringer sammen med andre, noe som gir de lærdom og ny kunnskap. Egenledelse peker på evnen til å planlegge, organisere og huske ulike elementer som brukes i leken, så som samarbeid, evne til turtaking, innspill fra andre og empati. Særlig viktig er rolleleken
Styrking av egenledelsesferdigheter i barnehagealder kan forebygge utfordrende atferd, mobbing, språkvansker og konsentrasjonsvansker.
Egenledelseshjulet består av 7 områder
Vårt mål for leken:
- Alle barn skal ha noen å leke med
- Alle barn skal utvikle lekekompetanse
For å få til dette:
- Gir leken en sentral plass i hverdagen inne og ute
- Støtter, inspirerer og oppmuntrer barna i lek
- Utvikler og utvider leken ved å tilføre ny kunnskap, nye rekvisitter, elementer og ideer
- Legger til rette for å skape nye og inspirerende lekearenaer, relasjoner og vennskap
- Veileder barna i forhold til turtaking, inkludering, deling og konfliktløsning