VÅRE FOKUSOMRÅDER
- Barns medvirkning
- Leken
BARNS MEDVIRKNING:
For oss i Hovsveien FUS barnehage er barns medvirkning grunnpilaren i alt vårt pedagogiske arbeid.
For oss betyr det at vi skal møte barna med anerkjennelse.
Å møte barna med anerkjennelse betyr for oss i praksis at vi voksne bekrefter deres meninger, tanker, følelser og ønsker i det daglige samspillet med barna.For å kunne jobbe med anerkjennelse, må vi være tilstede, fysisk og psykisk, til en hver tid og lytte til dem.
Vi ønsker å gi barna innflytelse i hverdagen ut i fra barnas individuelle forutsetninger.
Som et ledd i barns medvirkning er det viktig for oss å la barna utvikle vår praksis. Vi endrer oss i takt med barna.
Stikkord i de ansattes arbeid med barns medvirkning:
- Anerkjennende og inkluderende kommunikasjon
- Aktiv tilstedeværelse
- Individ fokus
LEKEN
Hos oss på Hovsveien FUS har vi stor forståelse for at leken er barnas viktigste
aktivitet. Gjennom lek mener vi at barna lærer mest, nettopp fordi leken
er lystbetont og indremotivert hos barna. Vi voksne skal tilrettelegge for læring gjennom lekeaktiviteter og utnytte lekens potensiale for å tilegne barna ferdigheter innen for egenledelse og sosial kompetanse. Vi skal gi leken tid og rom til å vokse og blomstre, og vi voksne skal tilrettelegge for den GODE LEKEN i hverdagen.
Barnehagen skal organisere seg slik at vi ivaretar og verner om barnas lek i størst mulig grad.
Vi skal være den frie lekens forkjempere!
Stikkord i de ansattes arbeid med leken:
- Tilrettelegge
- Utvikling
- Aktiv tilstedeværelse