Prosjekter som metode:
Gjennom å bruke prosjekter som metode, ser vi at vi både vektlegger og ivaretar barns behov for inkludering og aktiv deltagelse i fellesskapet, samt deres rett til medvirkning i barnehagen, gjennom å bygge gode relasjoner til og med barna.
Å ta barns interesser og spørsmål på alvor innebærer å implementere en holdning i hverdagen med fokus på å våge å ta imot barns undring på en åpen og lydhør måte. Gjennom prosjektarbeid ønsker vi å ivareta den barnekulturen vi mener er viktig for å skjerme om og bidra til å videreutvikle, der barn i samspill med hverandre deltar i, skaper, fornyer og gjenskaper sin egen kultur.
For barnehageåret 2021/22 vil vi jobbe med prosjekter med forskjellig tema. Når barnas medvirkning står sentralt i utformingen av tema og innhold er det umulig å spå på forhånd hva året vil by på, men hver høst har vi et fast og samlende tema: Identitet. Etter dette er det fritt frem og alltid spennende å se hva barna er opptatt av. Prosjektene kan dannes ut fra hva personalet ser som hensiktsmessig for enkeltbarn, eller hele barnegruppa.
![](/photos/13/prosjektarbeid/IMG_20190916_152205_065.jpg?timestamp=1638182052645)
Vi jobber prosjektbasert hos oss og igjennom prosjektarbeidene våre får barna en rik tilgang på forskjellige temaer gjennom året. Det kan være alt fra et eventyr vi ønsker å fordype oss i, forskning, miljøvern, sirkus, bevegelse eller annet som barna finner interessant i livene sine.
Igjennom prosjektene våre sørger vi for å jobbe med rammeplanens 7 fagområder samtidig som vi sikrer at barna får være med å påvirke innholdet i dagene sine. Her lærer barn om seg selv, fellesskapet og verden. Det finnes svært få grenser for hva et prosjekt kan handle om. Og når barna er med å påvirker innholdet beriker de både seg selv, hverandre og oss som er så heldige å få være sammen med de hver dag.