Barnehageårene er en svært betydningsfull periode for barnets utvikling, både sosialt, emosjonelt, kognitivt, språklig og motorisk. Barnehagen har en avgjørende rolle i å tilrettelegge for et omsorgs. og læringsmiljø av høy kvalitet.
I FUS barnehagene har vi et felles slagord "Barnet først" Det innebærer at alt vi gjør, gjør vi for barnets beste.
“Barnet først” handler om å holde barna i fokus og jobbe med barns selvfølelse. De skal bli møtt på sine behov og følelser.
" Barnet først" er også navnet på vår kompetanseutvikling og bygger på et forskningsbasert program, "Tuning in to Kids (TIK)" som har som mål å styrke barnas emosjonelle og sosiale kompetanse og CLASS observasjonsmetode som har tilsvarende mål i forhold til emosjonell
støtte, ved siden av å bedre læringsmiljøet i barnehagen.
Vi har i barnehagen to sertifiserte CLASS observatører og en sertifisert TIK veileder, og de leder en implementeringsgruppe som jobber systematisk for å bygge kapasitet og kompetanse hos alle ansatte innenfor dette området
Vi er også godt kjent med trygghetssirkelen, eller Circle of Security (COS), som også bygger på mange års forskning omkring tilknytning og den viser oss hvordan de grunnleggende behovene henger sammen
Vi har også en COS-P sertifisert ansatt hos oss, og hun har holdt foreldrekurs i trygghetssirkelen for foreldre i Ytre Enebakk, sammen med en sertifisert ansatt i Mjær FUS barnehage, og kommer til å holde flere foreldrekurs fremover.
I Norge går nesten alle barn i barnehage, noe som igjen viser hvilken arena barnehagen er for barns psykiske helse. Psykisk helse er noe som er forsket mye på i de senere år, og det har også fått et eget kapittel i Rammeplanen for barnehager oppgaver og innhold ( s 11, Livsmestring og helse)
Hos oss har vi i de siste tre årene nettopp hatt dette som vårt fokusområde - da vi vet hvor viktig dette er for barns utvikling og liv.
For små barn kommer trygghet foran alt. Barn kommer til verden med et innbygget program for å søke trygghet og beskyttelse - det er dette som kalles tilknytning. Nærhet til trygge voksne er avgjørende for dere psykologiske utvikling - for det er i nære relasjoner til omsorgspersoner at barn får utviklet seg psykologisk. Uten kontakt med sensitive voksne vil barns hjerne ikke utvikle seg normalt. Barn trenger sensitive og varme voksne, både hjemme og i barnehagen. Barns primære tilknytningspersoner er gjerne foreldre og foresatte, men når barnet skal begynne i barnehagen vil de voksne barnet møter her bli gode sekundære tilknytingspersoner.
Hos oss i Østmarkskollen FUS sier vi at vi må "plugge i kontakten, for å få lampen til å lyse" Dette har vi hentet fra Daniel J. Seigel, som sier at "barnets hjerne er en lampe, tilknytninger er at kontakten settes i"
Derfor har vi over tid, og gjennom de siste tre årene, jobbet systematisk med voksenrollen og relasjoner slik at barn hos oss skal oppleve at lampen tennes ved at de møter voksne som ser, forstår og gleder seg over og sammen med dem. Barn møter voksne som evner å inngå i positive, sensitive samspill og som evner å forstå dem innenfra, fordi barn er helt avhengig av en trygg base som består av trygge voksne og trygge relasjoner for å kunne utvikle seg.