I Qmarkå FUS barnehage er vårt fysiske miljø mer enn bare et rom – det er den 3. pedagog som støtter barnas nysgjerrighet, utforskning og samspill. Rommet er designet for å oppmuntre til kreativ lek, refleksjon og læring gjennom varierte materialer som inspirerer til både strukturert og ustrukturert aktivitet.
Medvirkning og Læring i Samspill
Rommet legger til rette for at barna skal kunne ta ansvar for egen læring ved å delta i valg og beslutningsprosesser. Gjennom små grupper og diskusjoner lærer barna av hverandre, og personalet tilpasser aktiviteter basert på barnas interesser og nysgjerrighet. Læring skjer i samspill med både voksne og andre barn, og rommet fremmer samarbeid og utvikling av sosiale ferdigheter.
Bærekraft og Estetiske Refleksjoner
Rommet fremmer bærekraft gjennom gjenbruksmaterialer, og gir barna mulighet til å reflektere over ressursbruk og kreativitet. Vi legger stor vekt på estetikk, og gjennom vakre og funksjonelle rom får barna utforske både naturens og kunstens skjønnhet
Reggio Emilia-filosofien
Vår pedagogiske tilnærming er inspirert av Reggio Emilia-filosofien, der barna er aktive med-pedagoger i sin egen læring. Rommet fungerer som et verktøy for både barn og voksne til å utforske verden sammen på en undrende og nysgjerrig måte.