Foreldreaktiv tilvenning
I Qmarkå FUS barnehage ser vi viktigheten av barns tilvenning og baserer vår praksis på tilknytningsteori og forskning. For mange er møtet med barnehagen en av de første gangene omsorg og stell overlates til noen andre enn familien. For at barnet skal føle seg trygg på voksne, barn og det fysiske miljøet setter vi av god tid til tilvenning. Det betyr at vi forventer at det settes av 5 dager til tilvenning for barn under 3 år og forlenger perioden hvis behov. For barn som har tidligere erfaring med barnehage og er over 3 år setter vi av 3 dager til tilvenning der vi ser ann behovet for å forlenge perioden.
Hovedtrekkene fra tilvenningsperioden i Qmarkå FUS kan oppsummeres i følgende punkter:
- Det inviteres til foreldremøte for nye foreldre i mai/ juni før oppstart.
- Det er mulig å avtale et besøk i barnehagen sammen med personalet før oppstart. I tillegg kan rommene benyttes i sommer etter nærmere avtale
- Tilbud om hjemmebesøk fra gruppens personal. Dette for å møte barnet på en trygg arena hvor personalet kan bli bedre kjent med barnets og foreldrenes behov.
- Tilvenning i små grupper for at barnet skal ha best mulig forutsetninger for å bli kjent med det fysiske miljøet og bygge relasjoner.
- Ved oppstart er foreldrene tilstede sammen med etter avtale med personalet. Oppstarten utvides ved behov.
- Foreldrene deltar aktivt i praktiske oppgaver, og har ansvar for barnet i lek, stell og måltid. De ansatte observerer og lærer av foreldrene.
- Tilknytningspersonen fra barnehagen er alltid i nærheten, nærmer seg barnet i den grad barnet kjenner trygghet og tar over praktiske oppgaver gradvis.
- Oppstartsamtale gjennomføres med pedagogisk leder eller primærkontakt der vi blir bedre kjent, snakker om tilvenningen og veien videre.
Når barnet har fått plass og dere har takket ja til tilbudet, vil dere få mulighet til å besøke barnehagen. Dette vil vi organisere i samarbeid med dere. Mer informasjon vil bli gitt på foreldremøtet for nye foreldre, samt i en egen informasjonsbrosjyre som sendes ut ved tildeling av plass.