Rossabø FUS aktivitetsbarnehage skal møte bærekraftig utvikling i dialog med naturen og i utvikling av etisk refleksjon og dannelse av barn som opplever at deres mening teller. Det vi gjorde i går, skal speile dagen i dag, som igjen skal synes i morgen.
Vi skal «ivareta menneskers behov i dag uten å ødelegge muligheter for kommende generasjoner til å dekke sine behov» FN 1987
«Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det.» Rammeplanen s.10
Barna skal møte naturen som en viktig forutsetning for liv, mat og helse. Dette innebærer at barn får anledning til å utvikle kunnskap om, respekt for og være i samspill med både medmennesker og natur.
Barns sosiale verden er også bærekraftig gjennom å erfare vennskap, gjennom å erfare å bli respektert, gjennom å få en grunnleggende følelse av å ha betydning i et sosialt fellesskap.
Hvordan vil vi jobbe med bærekraftig utvikling i vår barnehage? Gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter har barnehagen mulighet til og et ansvar for å legge til rette for gode opplevelser og erfaringer og en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling. Arbeidet med bærekraftig utvikling skjer gjennom alle fagområder og i hverdagen.
Vi har ett felles ansvar for å utdanne barn som kan leve i et demokrati og handle demokratisk. Det er da viktig at hvert barn møtes med respekt og får mulighet til innflytelse på eget miljø og kan se andres behov og ønsker som like verdige som egne.