Hos oss har vi valgt å ha egen førskoleavdeling. Dette startet vi med i 2020. Vi ser stor verdi av egen avdeling for skolestarterne. En av fordelene vi ser med egen førskoleavdeling er at barna får erfaring med en overgang innad i barnehagen. Fra mellomavdeling til førskoleavdeling får barna erfaring med en overgang sammen med barn og ansatte de kjenner fra før i et bygg de er godt kjent. Vi erfarer at barna i da får mulighet til å få erfaringer de kan bruke i overgangen til skolen. De får blant annet prøvd ut hvordan de blir kjent med nye rutiner, hvordan de finner sin plass i en ny gruppe og mulighet til å danne gode strategier med tanke på å håndtere følelsene som kan oppstå ved endringer som dette. Når førskolebarna samles på en avdeling får de også mulighet til å danne tettere relasjoner med de barna som skal gå på samme skole.
Hverdagene på førskoleavdelingen
Det er viktig for oss at det siste året i barnehagen ikke bare er en ventetid med forberedelse til skolen. Dagene på førskoleavdelingen er varierte. I tillegg til de faste treffpunktene med andre førskolebarn i FUS- Barnehagene i Haugesund reiser vi rundt på ulike aktiviteter og arrangementer nærmiljøet har å tilby. Vi har vært med på filmfestivalen, besøkt brannstasjonen og deltatt på Turbotråkk, for å nevne noe. Samtidig som vi utforsker nærmiljøet ønsker vi å bevare barnehagens egenart med tanke på lek, sosial kompetanse og fysisk aktivitet.
Vi har stort fokus på lek. Dette viser igjen i lekemiljøene på avdelingen og på barnehagens uteområde. Lekemiljøene tar utgangspunkt i barnas interesser og vi ønsker at barns medvirkning kommer tydelig frem i prosessene med å utarbeide lekemiljøer. Lek og sosial kompetanse er tett knytt sammen. Vi etterstreber at barna skal inneha en god sosial kompetanse, slik at de er godt rustet til å danne relasjoner til andre. Forskning viser at sosial kompetanse danner grunnlag for senere læring og utvikling. Vi jobber derfor mye med sosial kompetanse også på førskoleavdelingen. Vi spiller blant annet mye spill. Dette gir barna god erfaring med konflikthåndtering, selvmonitorering, selvregulering, strategisk tenkning, turtaking og perspektivtaking. At dette også er med på å styrke barnas tallforståelse er en bonus.
Fysisk aktivitet
Helsedirektoratets retningslinjer trekker frem at et barn skal ha 180 minutter med fysisk aktivitet hver dag. 60 av disse minuttene skal være i moderat til høy intensitet. Dette er noe vi jobber med å oppnå på førskoleavdelingen vår. Vi er bevisste på hvilken positiv effekt fysisk aktivitet har på barnas læring og utvikling. Vi Jobber hardt for å få inn gode økter med fysisk aktivitet med moderat til høy intensitet for alle barna på avdelingen hver dag. Vi går turer, har fysisk aktivitet i gymsalen, legger inn aktiviteter som engasjerer og bidrar til fysisk aktivitet gjennom hele uken, og gjerne flere ganger til dagen.
Ifølge rammeplanen skal personalet stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling - både skriftlig og muntlig. I arbeidet med dette har vi valgt å ha dagens bokstav en gang i uken i vårsemesteret. Vi jobber oss da gjennom alle bokstavene som er representert på avdelingen. Denne aktiviteten er med på å fremme barns fonologiske bevissthet, noe som på lengre sikt kan bidra til økt lese- og skriveforståelse. Aktiviteten er lystbetont, engasjerende og selvfølgelig knytte opp imot barns lek og behov for fysisk aktivitet. Vi samtaler om ulike ord som starter på bokstaven. Dette bygger begrepsforståelse og ordforråd. Vi lager også bokstavene med kroppene våre. Til hver bokstav har vi også en fysisk aktivitet med utgangspunkt i dagens bokstav. Har vi for eksempel om bokstaven “M” har vi Marihønetikken. Vi ser at dette engasjerer barna og at de tar med seg den språklige bevissthet de opparbeider seg i slike aktiviteter inn i andre situasjoner. Rundt lunsjbordet etter en slik økt ser vi ofte at de setter i gang med “mitt skip er lastet med”, og et dukker opp mange gode forslag og diskusjoner rundt hva de ulike skipene kan lastes med. Ukens bokstav får da en utvidet verdi, da det gis felles grunnlag for lek og dialog i mange ulike situasjoner.
Svømmekurs
I samarbeid med Haugesund kommune og Haugesund Svømmeklubb (HSK) får alle førskolebarna i Rossabø FUS aktivtetsbarnehage delta på svømmekurs. Svømmekursene drives i regi av Norges Svømmeforbund og følger forbundets retningslinjer. Dette er et begynnerkurs som mest sannsynlig faller inn under programmet for hvalkurs. Fokus på kursene er å gjøre barna tryggere i vann, samt å videreutvikle vanntryggheten og flyteteknikker. Kjernefunksjonen for å lære seg å svømme er dykking, samt kunne flyte og gli.
Felles møtepunkt med skolestarterne i FUS-barnehagene i Haugesund.
FUS-barnehagene i Haugesund har fokus på vennskap og inkludering. Vi har derfor valgt har flere møtepunkter for skolestarterne i alle Haugesundsbarnehagene på ulike steder i byen vår. Dette gir barna mulighet til å danne relasjon til barn fra andre barnehager som skal starte på samme skole.
De faste møtepunktene er:
· I oktober møtes vi i Djupadalen. Dette er en friluftssamling med ulike aktiviteter som klatring, 30 leken og pinnebrød på bål.
· I April markerer vi FUS-dagen. Alle førskolebarna i FUS-barnehagene i Haugesund møtes da i Haraldsvang hvor vi har realfagsløyper organisert som stjerneorientering.