Maritim barnehage
Dette er vårt eget satsningsområde. Det maritime er en viktig del av Skjoldastraumens historie. I rammeplanen står det at barnehagen skal introdusere barna for personer, ulike landskap, blir kjent med steder i nærmiljøet og lærer å orientere seg og ferdes trygt. De skal også bli kjent med lokalhistorie og lokale tradisjoner (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 57).
Slik gjør vi:
Skjoldastraumen sin historie danner grunnlaget for vårt arbeid med maritime aktiviteter og innhold. Vi jobber med å utarbeide en maritim kultursti slik at barna får kjennskap til historiske hendelser. Vi har laget en rollefigur, Gotvald Straum, som har røtter fra historien til Skjoldastraumen og skal være en sentral figur i vårt arbeid med maritime aktiviteter.
I løpet av de årene barna går i barnehagen skal de få erfaringer med maritim kultur på ulike måter; gjennom bøker, fortellinger, sanger, formingsaktiviteter, ferdes i barnehagen sin båt, tur til stranda, kjennskap til hvordan vi kan nytte havet som matkilde. Barna får kjennskap til maritime begrep, sjøvett og regler for ferdsel på sjøen.