EGENLEDELSE
Egenledelse er hjernens viktigste overordnede styringsfunksjon, kall den gjerne «hjernens sjef» eller «administrerende direktør». Det brukes som en samlebetegnelse på overordnede funksjoner i hjernen som setter i gang, styrer og regulerer atferden vår i en gitt situasjon. Den er svært viktig i forbindelse med hvordan mennesker mestrer hverdagen og hvordan vi tilpasser og omstiller oss i ulike situasjoner. Utviklingen av egenledelsesfunksjonene foregår hele livet, men hovedutviklingen skjer fra fødselen frem til ca 25-årsalder. Alle har de samme egenledelsesfunksjonene, men de er utviklet på ulike nivåer. Vi har 7 egenledelsesfunksjoner: planlegging, organisering, arbeidshukommelse, igangsetting, fleksibilitet, selvregulering og selvmonitorering.
Skal man lykkes i barnehagen med at barna tilegner seg gode egenledelsesfunksjoner slik at de i større grad kan være i stand til å kunne medvirke aktivt i eget liv og på ulike arenaer i samfunnet, må de ansatte i barnehagen arbeide systematisk med dette. At hvert enkelt barn skal mestre å ta initiativ, planlegge, organisere, se seg selv i forhold til andre (selvmonitorering), og regulere følelser og aktivitetsnivå (selvregulering). Arbeid med egenledelse krever at de voksne er bevisst og fokusert, at vi er oppmerksom på når barn bruker ferdighetene sine, og i hvilke situasjoner de får mulighet til å utvikle disse. Barns dagligdagse aktiviteter og lek krever egenledelsesfunksjonene. Det gjelder at voksne forstår omfanget av utfordringer barnet møter på, ser hvilke ferdigheter som må tas i bruk, og hvordan vi kan veilede og støtte barnet til å bruke disse ferdighetene best mulig for å nå målet. Ved hjelp av voksne som aktivt ser og støtter barnet, utvikles disse mentale verktøyene som gjør barnet i stand til å bli mer selvstendig, sosial og kreativt.
«Barn som har lett for å komme i gang med en aktivitet (IGANGSETTING), som legger gjennomførbare planer (PLANLEGGING), som anvender alternative strategier når det trengs (FLEKSIBILITET), som husker hvorfor de holder på med en aktivitet (ARBEIDSHUKOMMELSE), som klarer å regulere sine følelsesmessige reaksjoner overfor omgivelsene (SELVREGULERING), som ser sin rolle og sin innvirkning i sosialt samspill (SELVMONITORERING) viser gode ferdigheter i EGENLEDELSE. (Sørensen, Godtfredsen, Modahl og Lerdal (2011: 45)
Mål |
||
· Optimalisere barns ressurser slik at de får oppleve størst mulig grad av mestring. · Bevisstgjøre personalgruppen slik at vi kan bruke egenledelsesfunksjonene til å støtte, stimulere og fremme barns utvikling. · Sette barna i stand til å ha medvirkning på eget liv · Sørge for at alle barna skal ha det beste utgangspunktet for livslang læring, vekst og utvikling |
||
Progresjon |
||
Planlegging |
||
Hva |
Hvordan |
Hvorfor |
Å kunne sette seg et mål og lage effektiv strategi for å nå det målet |
Vi voksne må være tilstede i lek og situasjoner der barnet er. Være støttende stillas – veilede, undre, oppmuntre, støtte Hva skal gjøres? Hvordan skal det gjøres? |
Fordi vi kommer daglig opp i situasjoner hvor vi trenger å være målrettet,
|
Organisering |
||
Hva |
Hvordan |
Hvorfor |
Holde orden og struktur på aktiviteter og informasjon
Kompetanse til å utføre deloppgaver samtidig som en ser helheten |
Vi voksne må være tilstede i lek og situasjoner der barnet er. Være støttende stillas – veilede, undre, oppmuntre, støtte
Ha klare og tydelige grenser |
Med en god organiseringsevne klarer en ofte å holde roen bedre, være mer oppmerksom, føle seg trygg på seg selv og egne beslutninger |
Arbeidshukommelse |
||
Hva |
Hvordan |
Hvorfor |
Evnen til å tenke, huske og handle samtidig |
Vi voksne må være tilstede i lek og situasjoner der barnet er. Være støttende stillas – veilede, undre, oppmuntre, støtte
|
Viktig for at barnet skal oppfatte, forstå og bearbeide beskjeder |
Igangsetting |
||
Hva |
Hvordan |
Hvorfor |
Klare å sette i gang lek og aktiviteter |
Vi voksne må være tilstede i lek og situasjoner der barnet er. Være støttende stillas – veilede, undre, oppmuntre, støtte
|
For å komme inn i leken med andre
Unngå kjedsomhet, vandring og føle seg alene |
Fleksibilitet |
||
Hva |
Hvordan |
Hvorfor |
Evne til å takle overganger
Skifte oppmerksomhet/ tenkemåte/perspektiv |
Vi voksne må være tilstede i lek og situasjoner der barnet er. Være støttende stillas – veilede, undre, oppmuntre, støtte
Finne nye løsninger og alternativer
Dele oppmerksomheten
Utfordre barnet i leken til å forholde seg til flere ting samtidig |
Viktig ferdighet både ved lek, oppgaveløsning og samspill med andre
Unngå å sitte fast i egne handlingsmønstre og rutiner
Takle bedre overgangssituasjoner |
Selvregulering |
||
Hva |
Hvordan |
Hvorfor |
Evnen til å regulere og kontrollere egne følelser, handlinger, språk og tanker |
Vi voksne må være tilstede i lek og situasjoner der barnet er. Være støttende stillas – veilede, undre, oppmuntre, støtte
|
Mangel på selvregulering kan føre til urolighet, sinne, aggressivitet og store følelsesmessige reaksjoner, som igjen kan føre til konflikter og ubehagelige situasjoner i samspill med andre.
For at barnet skal klare å utnytte sine ferdigheter og potensialer |
Selvmonitorering |
||
Hva |
Hvordan |
Hvorfor |
Barnets evne til å være bevisst på hvordan egen oppførsel og handlinger skaper reaksjoner hos andre, og hvordan andres atferd har påvirkninger på oss selv. |
Vi voksne må være tilstede i lek og situasjoner der barnet er. Være støttende stillas – veilede, undre, oppmuntre, støtte
|
Det bidrar til god selvinnsikt og utvikling av empati, noe som er gode ferdigheter i samspill med andre |