Egenledelse i lek og læring
Egenledelse er evnen til å være aktiv og sjølvstendig i ei oppgåve over tid. Det brukes som ein samlebetegnelse for dei overordna funksjonane i hjernen som setter i gang, styrer og regulerer atferden vår. Disse funksjonane kan deles opp i det kognitive aspektet som handler om korleis barnet utnytter sin mentale kapasitet og det sosiale aspektet som handler om korleis me er saman med andre. Planlegging, organisering og arbeidshukommelse er egenskaper som til saman utgjør barnets mentale kapasitet og igangsettingsevner, fleksibilitet, sjølvregulerin og selvmonitorering er egenskaper som til saman utgjør korleis barnet er sammen med andre.
I Storebø FUS jobber dei ansatte kontinuerlig med å kartlegge barnas kompetanse innenfor disse egenskapene for å tilrettelegge for at de skal kunne utvikle seg videre på best mulig måte.
Egenledelse er avgjerande for sosialt samspill , deltakelse og medvirkning i barnehagen og gode egenledelsesferdigheter sees i sammenheng med tidlige ferdigheter innenfor lesing, skriving og matematikk. For å gi barna best mulige forutsetninger for videre skulegang ser me viktigheten av å støtte barna i å utvikle disse ferdighetene. Det er slik at førskulealderen er den perioden der stimulering av egenledelseferdigheter har størst effekt på hjernen. Rolleleiken er ein av de beste pedagogiske virkemidlene for å styrke egenledelse. Derfor verner me om denne typen leik og tilrettelegger for at den skal kunne oppstå mest mulig i kvardagen.
Egenledelsefunksjonene utvikler seg ikkje av seg sjølv og derfor er det viktig med tilstedeværelse fra de ansatte.
Med aktive ansatte som har egenledelse- og relasjonskompetanse sikrer me at barna får best mulig forutsetninger for ein god skulegang og et godt liv.