Velkommen til Utsikten Vest FUS barnehage
Dette er vår tilvenningsmodell
Vi ønsker å informere om at vi har en tilvenningsmodell basert på nyere forskning om trygg tilknytning, hvor målet er å forbedre tilvenningstiden for barnet og familien.
Foreldredeltakelse og medvirkning i tilvenningsperioden står sentralt. Tilvenningen er organisert slik at barna får etablere en trygg relasjon til en ansatt i barnehagen, før dere lar barnet være i barnehagen uten dere. Ny forskning (Rauh mfl. 2000) viser at barnets tilvenning til barnehagen gikk langt bedre når en av de foresatte kunne være i barnehagen i flere dager, og at tilvenningen foregikk på en fleksibel og avslappende måte tilpasset barnets behov og reaksjoner.
Når barnet starter har vi 5-dagers tilvenning. Vi ønsker at en av dere er til stede og deltar aktivt sammen med barnet i aktiviteter, rutiner og lek på avdelingen. Ved at foresatte er så mye i barnehagen, vil dere bli godt kjent med personalet, andre barn og deres familie. Dere får en tilknytningsperson som har ansvar for en god dialog og kontakt med barnet og dere.
Før oppstart i barnehagen
Vi arrangerer et foreldremøte hvor vi vil presentere modellen for tilvenning, ny norsk og internasjonal barnehageforskning, små barns grunnleggende behov og kjernebegrepene trygghet, omsorg, tilknytning, lek og læring. Vi ønsker også å avklare forventninger mellom foresatte/ansatte i tilvenningen. I tillegg vil vi introdusere barnehagen, personalet og ha en omvisning på huset. Her blir det anledning til å stille spørsmål dere har knyttet til tilvenning og oppstart.
Som et ledd i denne bli kjent perioden ønsker vi å ha besøksdager i mai/juni. Dette vil bli avholdt i tidsrommet 9:30-10:30. Dere er i dette tidsrommet velkommen til å komme innom for å bli litt kjent med avdelingen og personalet.
De barna som går på avdelingen er i utelek, slik at dere får bli kjent med avdelingen i rolige omgivelser. Det vil også være en ansatt tilstede under besøk slik at dere blir kjent med en voksen som skal være med barnet ditt.
Dette er et tilbud som dere benytter om dere vil, men vi oppfordrer dere til å komme på besøk, da det er en fin mulighet for både barnet og deg/dere til å møte oss og andre familier som skal starte til høsten.
Vi ønsker å samarbeide med dere for å få til en så god start som mulig for dere alle og inviterer derfor til møte i mai/juni.
Bli kjent-samtale
Vi ønsker å ha en samtale med nye foresatte omtrent 4 uker etter oppstart. Dette er en fastsatt samtale der det er rom for å bli bedre kjent og snakke om barnet i rolige omgivelser. Det er pedagog/barnehagelærer på avdelingen som gjennomfører disse samtalene.
“Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære». Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (KD,2017)
Tilvenningsperioden
Vi ønsker å fremme et godt samarbeid, og det er barnehagen og personalet som har ansvaret. Du kan forvente at vi skal ta oss god tid til barnet ditt og deg, at vi hilser, viser at vi er tilstede og viser glede over å se dere.
Barn er ulike med ulike behov. Tilvenningsperioden er den første tiden på ny avdeling eller det første møtet med barnehagelivet, og vi ønsker å tilpasse oss deres barn så langt det lar seg gjøre. De første dagene er fokuset å bli kjent med små og store, og barnehagens fysiske miljø, inne og ute. Det at barnet får bli kjent med personalet med foresatte som base, gir barnet indirekte en klar informasjon om at dere bifaller kontakten til den nye voksenpersonen, og det blir lettere for barnet å gå inn i nye relasjoner. Vi har faste rutiner på dagene våre jf. dagsrytmen, dette er med på å skape trygghet for barna.
Foresatte har ulikt med tid satt av til tilvenning, men vi har alle krav på 3 dager hver fra arbeidsgiver. Vi anbefaler dere å ta de tre dagene hver for seg for å strekke perioden så langt det går slik at barnet får dager tilpasset sitt behov. Unngå hele dager den første tiden for å få en trygg og god overgang i barnehagen. Vi samsnakker med dere om vi ser at barnet skulle trenge lenger tid før barnehagen blir en trygg arena. Er dere usikre, ring gjerne for å høre hvordan det går. Vi ønsker ikke at dere bekymrer dere for hvordan barnet deres har det.
Dag 1: Møter barn og foreldre opp i barnehagen til et avtalt tidspunkt og være i barnehagen i en periode for å bli kjent. Dere avtaler lengden på denne dagen som avhenger av hvor mye tid dere har tilbragt i barnehagen og hvor trygg barnet er. Foresatte skal være i barnehagen med barnet hele tiden.
Dag 2-3:
Dere som foreldre har fremdeles hovedansvaret for barnet. Vær tilgjengelig og i nærheten av barnet hele tiden. Dette gjelder også for barn som fort blir kjent i barnehagen. Delta aktivt i barnehagehverdagen. Stell barnet, sitt sammen under måltider, aktiviteter og lek.
Få informasjon om hvordan dagsrytmen i barnehagen fungerer. Bli litt kjent med personalet samt noen av de andre foreldrene og barna. Delta aktivt i barnehagehverdagen.
Dag 4-5:
Her er det viktig at dere fortsatt er tilstedte med barnet på avdelingen, dere er barnets trygge base og barnet skal nå begynne gradvis å bli enda tryggere på deres tilknytningsperson. Tilknytningspersonen tar mer og mer ansvar for barnet, men dere er tilstedte på avdeling hele tiden.
Tilknytningsperson
For å gjøre dagene så trygge som mulig den første tiden, får barnet en tilknytningsperson. Deres tilknytningsperson møter dere første dag i barnehagen. Barnet og dere har da allerede et forhold til han/ henne gjennom møtepunkter på bli kjent dager eller å ha sett på bilde og snakket om vedkommende i forkant av oppstarten.
Primærkontakt, barnet og foreldre tilbringer mest mulig tid sammen, slik at foreldrene kan «kjede» barnet og den nye voksne sammen. Vi vil understreke at tilknytningspersonen ikke er tilstede til enhver tid, men da er det alltid øvrig trygge personale tilstede.
Vi er opptatt av at barna skal bli kjent med og trygg på avdelingens personale så raskt som mulig. Noen barn knytter seg til andre voksne enn tilknytningspersonen sin og dette tar vi selvfølgelig hensyn til. Vi vil ha en så god oppstart som mulig både for små og store. Skulle dere ha behov for en samtale eller er utrygg på om barnet ditt finner seg til rette i barnehagen, så ta kontakt personlig eller ring oss.
… En kan se det slik at barnet plutselig befinner seg i en situasjon uten mulighet til å kommunisere via språket sitt, det er ingen som forstår det. Det er derfor viktig at tilknytningspersonen de første dagene jobber iherdig for å tilegne seg og forstå barnets ikke verbale språk for å kunne trygge, tolke og bekrefte barnet. Personalet jobber i den første tiden sammen med foreldrene for å få en felles forståelse av barnet. Foreldrene må hjelpe personalet til å forstå barnet og måten det formidler seg på.
«Liten i barnehagen» May Britt Drugli
Det er foresatte og tilknytningspersonen som hjelper barnet ved måltid, bleieskift / do og legging så fremt det lar seg gjøre den første tiden. Det skal være så trygt som mulig. Ser dere at barnet fint takler at andre hjelper er dette selvsagt supert, men vi skal lese barnets signaler. Øvrig personale vil etter hvert få informasjon om vaner og hvordan barnet liker at ting gjøres i de ulike situasjonene.
Vi oppfordrer deg / dere til fortelle om viktige dagligdagse hendelser som barnet har hatt, og personalet skal gjøre det samme fra barnehagedagen. På den måten har man både i barnehagen og hjemme mulighet til å forstå hva barnet mener når det forteller om sine opplevelser ved hjelp av enkeltord, fakter og kroppsspråk.