TILVENNING I BARNEHAGEN.
Barnets første møte med Vassbrekke FUS kulturbarnehage skal være preget av trygg tilknytning og gode rutiner. Barns følelsesmessige bånd utvikles gjennom hele barnehagelivet, men tilvenningsperioden er en ekstra sårbar periode. Barn må venne seg til en ny hverdag, nytt miljø, nye rutiner, bli kjent med mange fremmede mennesker og venne seg til å være atskilt fra foreldre / foresatte. Personalet og foresatte må derfor sammen finne ut av hva barnet har behov for og vurdere hvor mange dager foresatte bør være i barnehagen. Standarden er basert på nyere forskning om trygg tilknytning.
I Vassbrekke FUS kulturbarnehage skal vi:
- sette av god tid til tilvenning for alle barn
- gi foresatte informasjon om barnehagens rutiner for oppstart og tilvenning og bakgrunn for rutinene
- invitere alle barn og foresatte på besøk i barnehagen før oppstart og avtale flere besøksdager/ lekedager i barnehagen før oppstart
- ha en tilknytningsperson ved oppstart for alle barn
- ha tett dialog med barnas foresatte i tilvenningsperioden
- gjennomføre en oppstartsamtale med alle foresatte i god tid før oppstart, samt en oppfølgingssamtale kort tid etter oppstart
- arrangeres et felles foreldremøte for alle nye barn
- tilrettelegge for en trygg og god oppstart uansett når på året barnet begynner og uansett alder
Foresatte som ressurs og samarbeidspartner
Foresatte kjenner til alle uttrykkene barnet har, hva de betyr og hva barnet trenger. Fordi barn er så ulike er det ikke alltid like lett for personalet å oppfatte barns ulike behov og møte disse på en god måte. Et nært og godt samarbeid mellom personalet og foresatte er derfor 8 en viktig suksessfaktor for en god tilvenning og for at barnet skal føle seg trygg i barnehagen. Mens foresatte er eksperter på sitt barn, er personalet i barnehagen eksperter på barnehagen og barn i gruppe.
Tilknytning/ primærkontakt
Når barn begynner i barnehage trenger de raskt å oppleve trygghet. Både gode og forutsigbare rutiner og samspill med sensitive og emosjonelt tilgjengelige voksne er viktig. I den første tiden i barnehagen skal barnet og foresatte derfor få én tilknytningsperson å forholde seg til på avdelingen / basen. Dette gjøres for å skape trygghet og etablere tilknytning mellom barnet, foresatte og barnehagen. En tilknytningsperson er med på å skape en trygg base for barnet den første tiden som for noen kan virke stressende. For at trygg tilknytning skal skje, kreves følelsesmessig investering, tid, interesse og kontinuitet mellom personalet og barnet. Når denne tilknytningen er etablert er det enklere for barnet å utvikle gode relasjoner til det øvrige personalet i barnehagen. En god start handler også om at foresatte tar seg av legging, mating etc. de første dagene.
OSS VOKSNE I MØTET MED BARNA I BARNEHAGEN.
Gjennom arbeidet med voksenrollen fokuserer vi på selve barnet, og oss som voksne i møte med barnet. Ansatte har vært gjennom en opplæring med fokus på Trygghetssirkelen (Circle of security). Slik at vi som voksne skal være de beste voksne i samspillet med barna vi møter i vår barnehage.
Et verktøy vi kan bruke for å forstå og møte barnas behov er trygghetssirkelen. Trygghetssirkelen er en visuell sirkel, der den voksne er den trygge og sikre havnen. Når barnet er utforskende, beveger det seg ut fra den trygge havnen, barnet er da oppe i sirkelen. Barnet er fremdeles avhengig av voksne i form av støtte, hjelp ved behov og glede med barnet. Når barnet er nede i sirkelen har barnet behov for beskyttelse, trøst, godhet og organisering av følelsene sine (Powell, Cooper, Hoffman, Marvin, 2015).
Trygge relasjoner viser seg å ha stor innvirkning på barna psykiske helse og legger grunnlaget for videre emosjonell, sosial og kognitiv utvikling. For at de voksne i barnehagen skal kunne etablere trygg tilknytning til barna, er de avhengig av å kunne forstå barnet innenifra (Brantzæg, Torsteinson, Øiestad, 2015).