Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!

Egenledelse i lek og læring

Eksempel: 

Kafèbesøk med barnehagen

Lars på tre år er på kafè med ei lita gruppe fra barnehagen. På kafeen er det en egen vannbeholder, hvor barna kan hente vann selv. Beholderen står på et platå, slik at bana må gå opp fire trappetrinn. Lars har fylt glasset sitt helt fullt med vann, men på tilbakeveien blir han stående stille på toppen av trappa med glasset i hånden, og ser bedende på barnehagelæreren som sitter ved bordet. Kroppsspråket hans viser tydelig at han er usikker på hva han skal gjøre. 

Barnehagelæreren sier: "Se på glasse, Lars". 

Lars ser på glasset, går forsiktig ned trappen og setter seg på plassen sin med en god opplevelse av mestring. Barnehagelæreren ga Lars akkurat nok starthjelp ved å kun si "se på glasset". Hun fortalte ham ikke at han måtte være forsiktig, eller på slik at han ikke falt eller sølte på de andre gjestene på kafeen. 

Eksempel:

Mia på 1,5 år peker på en hylle. Barnehagelærer Lotte ser på Mia og sier:  "Å, du vil ha noe som ligger oppe på hylla?" Mia nikker og gir uttrykk for at Lotte har forstått henne. I stedet for å ta ned det Lotte tror Mia vil ha,  sier hun: "Kom Mia, jeg skal løfte deg opp, så kan du vise meg hva du vil ha". Lotte løfter Mia opp, og Mia tar tak i en bok om dyr. På denne måten støtter Lotte barnet i å utføre en oppgave på egenhånd. 

Det samme skjer når Mia vil ha leker som ligger på en hylle som er litt lavere. Her kan Lotte for eksempel sette en krakk inntil hylla, og kanskje tilby å holde Mia i hånda mens hun går opp på krakken. Poenget er å støtte nok til at barnet kan utføre oppgaven/aktiviteten/leken så selvstendig som mulig - fordi det igjen fører til mestringfølelse og utvikling. 

Tilbake til forsiden