"I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. I barnehagen skal barna få mulighet til å erfare ulike formidlingsmåter av tekster og fortellinger, som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, refleksjon og møter med språk og kultur. Personalet skal invitere til utforsking av både muntlige språk og skriftspråk." (Rammeplan for barnehage - oppgaver og innhold. Kommunikasjon, språk og tekst. 2017)
I hverdagen er det mange arenaer som barna skal forholde seg til. De fleste av disse krever språk og språkforståelse, noe som vi i barnehagen har ett ekstra fokus på. I gruppene legger vi til rette for små tilpassede grupper basert på enkeltbarns språkbehov og språkutfordringer. Hovedfokuset i vårt arbeid på denne arenaen skal være språkglede og inkludering. Det skal være kjekt å leke og arbeide med språket sitt, og barna skal føle tilhørighet, mestring, inkludering, trygghet og anerkjennelse.
En god språkutvikling er viktig for barn både på kort og lang sikt. Språk er avgjørende for læring, kommunikasjon og sosiale relasjoner. Derfor er arbeid med barns språk en sentral del av barnehagens hverdag. Barnehagens daglige arbeid er med på å styrke barnas språklæring gjennom bevissthet om språklig mangfold. Vi skal ha et stimulerende språkmiljø med fokus på læring og progresjon. Vi skal jobbe systematisk med språk i barnehagen. Barn lærer språk i ulike aktiviteter og i samspill med andre barn og voksne. Barn har ulike uttrykksmåter, verbalt og non-verbaltspråk. Dette kan være mimikk, lyder, kroppsspråk og flerspråkelighet.
Vi arbeider aktivt med å skape gode og stimulerende språkmiljøer for alle barn. Dette blant annet gjennom planlagte og spontane lesestunder, stimulering og støtte for barn som trenger tettere oppfølging, språkgrupper og tilrettelagte språkmiljøer der det enkelte barn får gode muligheter for et rikt språklig samspill med andre, er med på å gi barnet et godt utgangspunkt for videre læring.
Vi bruker språklig deltagelse som drivkraft for språkutvikling, legger til rette for gode samtaler og tar i bruk barnas språklige erfaringer og bruker bøker som utgangspunkt for samtaler og refleksjon sammen med barna. Leken er en viktig arena for språkutvikling, og danner gode rom og muligheter for beskrivende kommentarer, bevisstgjøring og utprøving av eget språk.
Språk er grunnleggende for alle mennesker i forhold til å forstå og gjøre seg forstått. Det er ingen unntak med barn, derimot er det viktigere å skape gode forhold for språkutforsking og språkkompetanse. I språkgruppene tar man utgangspunkt i hverdagssituasjoner og begreper med fokus på ordlyd, sansestimuli, mimikk, munnmotorikk, matematiske begreper, setningsoppbygging, begrepsforståelse, turtaking prinsippet for å nevne noe.
Vi vektlegger å oppdage barn med spesielle språklige utfordringer, slik at personalet kan arbeide målrettet med barn som for eksempel har ulike former for kommunikasjonsvansker, som er lite språklige aktive, eller har sen språkutvikling. Hensikten er å avdekke behov for særskilt språkinnsats, finne ut hvordan barnehagen best kan ivareta og bidra til god språkutvikling og styrke barnas glede for å bruke språket.