Velkommen til oss i Havhesten FUS
Havhesten FUS barnehage er en basebarnehage som ligger til ved idylliske og naturskjønne Kolltveit på Sotra. Her har vi tilgang til mange, flotte og varierte turmuligheter med nærhet til sjø, skog og mark. Nærmere naturen kommer vi ikke. I barnehagen har vi basene Måseskjæret (0-3 år) og Fyrtårnet (3-6 år). Hos oss finner du ett stort fokus på å gi barna stor og god trygghet til undring, utforsking, utvikling, nysgjerrighet, vennskap, selvverd, selvstendighet og egen medvirkning i hverdagen. Barna skal møte ett skapende, glødende og tilstedeværende personal som er lydhør og engasjert i barnas beste, deres ideer og tanker. Vi bruker både våre mange innerom, utearealer og turer aktivt til dette. Barnas undring er en av de viktigste grunnmurene til læring og erfaring.
Lek og hverdagsmagi
Hver dag gleder vi oss til å leke, undre og skape hverdagsmagi med barna. Leken er magisk, mystisk og uforklarlig. Alle barn er født med en evne til å leke, men det krever at de får brukt denne egenskapen og forstår lekesignaler som kan hjelpe de i lekens utvikling. Vi kan ikke fremskynde denne utviklingen, men vi kan støtte og motivere barn til å lære gjennom lek, og leke gjennom læring. Vi tilrettelegger leken for hvert alderstrinn slik at barnet får en naturlig og positiv utvikling, og vi er tilstedeværende voksne som følger opp hvert enkelt barn sin progresjon.
Satsningsområder
Igjennom vårt arbeid har vi flere satsningsområder som vi jobber med gjennom hele året og knytter tett opp mot Rammeplan for barnehage - oppgave og innhold, vår egen årsplan, barnehageloven og vedtekter. Som en stolt FUS barnehage har vi Egenledelse i lek og læring, SmartMat og "Barnet først" blant disse satsningsområdene. I tillegg har vi i Havhesten FUS barnehage fordypet oss i områder som språk og natur og friluftsliv som vi jobber med gjennom aktiviteter, tema og prosjekter. Satsningsområdene for barnehageåret 2024 - 2025 er språk og kroppen.
Besøk gjerne våre faner for å lese mer om våre satsningsområder.
"Grønt flagg barnehage" og miljøsertifisering
I 2024 ble vi en "Grønt flagg barnehage" og har miljøsertifisering gjennom dette arbeidet sammen med barna. Deler av det vi har arbeidet med her er blant annet bevissthet av det vi har rundt oss, og hvordan vi kan ta vare på naturen, både gjennom kildesortering, naturhold og gjenbruk. Vi ønsker å skape en gjensidig forståelse og glede for at naturen er viktig for oss, og dermed vi er viktig for naturen.
Tilvenning
Når barnet skal begynne i barnehagen skal personalet sammen med foresatte, legge til rette for at barnet får en god og trygg start i barnehagen. Vi skal bruke tid på å bli kjent med barnet og foresatte. I første omgang får barnet fem tilvenningsdager i små grupper og faste voksne som skal følge barnet videre. Hvor lang tid som brukes til denne prosessen er individuell. Barnehagen har egen mal for tilvenning som blir sendt ut i forkant, men vi er fleksible og tilpasser dagene til barnas behov. Vi gjennomfører startsamtale i løpet av tilvenningsdagene, og bruker Øygarden kommune sin mal til denne samtalen. Det blir arrangert et felles foreldremøte og besøksmuligheter.
Arbeid etter barnas behov og på deres premisser
I hele barnehagen arbeider vi aktivt i mindre grupper. Dette gir barna god forutsigbarhet, oversikt og stor mulighet til medvirkning. Mindre grupper på tvers av alder, kjønn, interesser og språk er blant annet med på å utvikle barnas egen nysgjerrighet, interesseområder, forståelse, inkludering, samspill og fantasi for å nevne noe.
Blant disse gruppene har vi organiserte grupper med språk, NUSSA og miljøagenter som arbeider spesifikt inn mot enkelte arbeidsområder som vi møter i hverdagen. Vi tilrettelegger for tidlig innsats, og ønsker å være med på ferden for å forme den beste versjonen av hvert enkelt barn.
Språk
I hverdagen er det mange arenaer som barna skal forholde seg til. De fleste av disse krever språk og språkforståelse, noe som vi i barnehagen har ett ekstra fokus på. I gruppene legger vi til rette for små tilpassede grupper basert på enkeltbarns språkbehov og språkutfordringer. Hovedfokuset i vårt arbeid på denne arenaen skal være språkglede og inkludering. Det skal være kjekt å leke og arbeide med språket sitt, og barna skal føle tilhørighet, mestring, inkludering, trygghet og anerkjennelse.
Førskolebarn
I barnehagen har vi førskolegruppe som blir gjennomført to dager i uken. En dag med eget fokus på skoleforberedende aktiviteter for å gjøre overgangen til skolen så god som mulig, og en dag med egen turdag for denne gruppen. Vi arbeider med hovedfaktorene sosial kompetanse, matematikk, språk og selvregulering gjennom arbeid som begrepsforståelse, turtaking, samarbeid, konsentrasjon, dialogisk lesing, språkleker, tall, rom og form for å nevne noe. Vi arbeider basert på prinsippene i lekbasert læring.
Med dette som grunnmur jobber vi for at hvert enkelt barn i barnehagen vår skal få en trygg, magisk og utviklende barnehagetid.
Velkommen til FUS, og oss i Havhesten FUS barnehage.