Livsmestring og helse
Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelser av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing (Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, 2017 s. 11).
Livsmestring er overordnet satningsområde i 2021 - 2022 for oss. Vi skal knytte livsmestring tett opp mot barnet først og aktiviteter som foregår sammen med barna. Barnehagen er i en unik posisjon til å kunne få påvirke og veilede hvert barns vei til å bli en god omsorgsperson både overfor seg selv og for andre. Vi kan bidra til, sammen med hjemmet, å gi barna flere verktøy til å mestre sitt eget liv, hjelpe dem til å ha tro på seg selv og finne løsninger til de utfordringene de vil møte etterhvert som de vokser.
Det er viktig for oss at hver og en viser og opptrer slik at andre opplever seg like mye verdt og respektert. I arbeidet med barna, så er dette svært viktig å ha en bevisst holdning til. Vi jobber jevnlig med respekt som tema i personalet, hvor barn er i fokus. Barns innspill, tanker, og følelser skal være likestilt med voksne og respekteres fult ut slik at det fremmer nestekjærlighet.
Fysisk aktivitet er en viktig faktor i et helseperspektiv. Barn skal ha fysiske utfordringer tilpasset sitt utviklingsnivå, samtidig som det er mulighet for å strekke seg mot neste nivå - den nærmeste utviklingssone. Ved å være støttene stillas, bidrar man som voksne til dette. Det skal oppleves trygt å være utfordrende og nysgjerrig. Barna skal vite at en voksen alltid er der. Aktiviteter som hinderløyper, ute og inne, turer, å balansere og danse er noe vi legger til rette for ofte i barnehagen. Samtidig er hvile og ro i løpet av dagen vel så viktig. Å dele avdelingen i små grupper i løpet av dagen er en god måte å skape ro rundt barna. Det legges til rette for at barn og voknse kan trekke seg litt unna med bøker, eller ved bruk av madrasser på gulvet med rolig musikk minst en gang til dagen.