Barnehageårene er en viktig periode for barna sin følelsesmessige utvikling. Barnehagen har derfor en viktig rolle i å tilrettelegge for utviklingen av barnas evne til å forstå og håndtere sin emosjonelle verden og for utviklingen av barnas emosjonelle kompetanse.
Nyere forskning viser at det er relasjonskompetansen til de ansatte som har betydning for barnas opplevelse av kvalitet. Dette tar FUS på alvor og ønsker derfor å forske på om kompetanseutviklingen til personalet bidrar til høyere kvalitet på den sosioemosjonelle støtten, læringsstøtten og organiseringen på avdelingen.
For å kunne måle kvaliteten på relasjon mellom barn- voksen bruker en et observasjonsverktøy som heter CLASS. (Classroom assesment scoring system).
Sertifiserte CLASS observatører observerer voksen- barn relasjonen på hver avdeling og utarbeider en handlingsplan for videre arbeid.
CLASS er forankret i TTI (teaching trough interactions). Grunnleggende element i TTI er at en ser interaksjonen mellom barn og voksen som en katalysator for barna lek, læring og utvikling.