Språk
I Stemvegen FUS barnehage har vi fokus på å fremme barns språkutvikling fordi et godt norskspråklig fundament er avgjørende for barns utdanning og yrkesliv. Målet er å bidra til å danne et best mulig grunnlag for barna når de begynner på skolen, både for godt læringsutbytte og for å styrke sosiale ferdigheter. Men målet skal også være at barnas språk er godt nok til å kunne delta i lek med andre barn, i samtaler og fellesskap med barn og voksne. For å bli god i språk må en være en aktiv deltaker og bruke språket aktivt i hverdagen.
![](/photos/138/Barn%20som%20spiller%20spill%20%E2%80%93%20Kopi.jpg?timestamp=1663598926839)
Fokus på språkutvikling begynner allerede hos de minste. Vi bruker høytlesning, dialogisk lesing med bruk av konkreter, er bevisste i bruk av språket i form av benevning, sette ord på ting og følelser. Etter hvert som barna vokser tar vi i bruk andre pedagogiske verktøy for å sikre godt norskspråklig fundament. For eksempel snakkepakke, språksprell, språkkiste og steg for steg. Barna utvikler språket sitt i leken og gjennom hverdagssituasjoner sammen med barn og voksne.
Fokus på språkutvikling begynner allerede hos de minste. Vi bruker høytlesning, dialogisk lesing med bruk av konkreter, er bevisste i bruk av språket i form av benevning, sette ord på ting og følelser. Etter hvert som barna vokser tar vi i bruk andre pedagogiske verktøy for å sikre godt norskspråklig fundament. For eksempel snakkepakke, språksprell, språkkiste og steg for steg. Barna utvikler språket sitt i leken og gjennom hverdagssituasjoner sammen med barn og voksne.
![](/photos/138/67699017_1214288828749744_5330811698674663424_n.jpg?timestamp=1663598984881)
Noen barn har sen språkutvikling eller andre språkproblem. Disse barna må få tidlig og god hjelp. Mange barn har et annet morsmål enn norsk og lærer norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet til å uttrykke seg. Barnehagen må støtte at barna bruker morsmålet sitt og samtidig arbeide aktivt med og fremme den norskspråklige kompetansen til barna.