Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 10).
Å lære barn om bærekraftig utvikling allerede i barnehagen vil ha mye å si for deres holdninger til bærekraft videre i livet. Vår rolle som forbilder og veiledere har stor betydning for hvor godt barna vil forstå dette slik at de etter hvert blir mer bevisste selv også i hvordan de kan bidra. Hvordan de kan ta vare på seg selv, hverandre og omgivelsene. Vi mener at denne læringen skjer best i aktivt sosiale interaksjoner slik at de oppleves som mer meningsfylte for barna. Ved å legge opp til barns medvirkning og aktive deltagelse vil man lettere oppnå en nysgjerrighet og undring som kan gi dem en bedre betydning av det de holder på med. Gjennom vårt fokus på friluftsliv vil barna få mange opplevelser og nyttige læringssituasjoner som vil bidra til økt bevissthet rundt bærekraftig utvikling.
Begrepet bærekraft er stammer fra det latinske ordet sustenere, og betyr å støtte opp under eller opprettholde. Environmental identity development (EID) baseres på Eriksons teori (1980) om psykososiale stadier for identitetsutvikling som deretter er knyttet opp mot forskning om hva som bidrar til miljøbevissthet Chawla, 2007). EID- modellens fire trinn handler om læring og danning i, til, om og for naturmiljøet (Bergan og Bjørndal, 2019).[1]
De fire trinnene i EID modellen og våre metoder for å fremme bærekraftig utvikling kan du leser mer om i vår årsplan Årsplan for barnehageåret 2022-2023
Bærekraftig mat og matsvinn
Vi er opptatt av å ha minst mulig matsvinn og er derfor nøye med innkjøp og matlaging, og hvordan vi behandler rester. Mye kan vi bruke til andre retter feks.
Der vi kan ønsker vi å bruke norske produkter og på den måten ivareta globale forhold som forurensning, ressursbruk ol.
Vi jobber for å finne gode alternativer innen belgvekster og plantebasert mat, og mat som er minst mulig ultraprosessert. Vi har et matbudsjett vi skal forholde oss til, og derfor må vi ta så smarte valg vi kan.
[1] Veronica Bergan og Kristin Emilie W. Bjørndal, 2019: «Bærekraft i praksis i barnehagen». Universitetsforlaget.