Alle barn, på lik linje som voksne, trenger venner for å ha det godt og trives. Derfor er dette noe vi jobber bevisst med for å oppnå for alle barna hos oss. Samtidig må vi huske at vennskap som 0-5 år vil være annerledes enn for oss som er eldre. De har mer flyktige vennskap, noe som betyr at de bytter ofte, og vennskap er ofte basert på felles interesser og hvem som er gøy å være med. Derfor øver vi på at barna kan ha mange venner, for dette er viktig å kunne når man begynner på skolen blant annet.
Vennskap er viktig for barn i alle aldre. I rammeplanen for barnehagen står det:
"I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov.
Å være venner er å møtes i et forhold hvor den enkelte opplever seg som godtatt og verdsatt for akkurat den han eller hun er. Også de yngste barna har sterke vennskapsrelasjoner, og mange barn gir uttrykk for at det beste ved barnehagen er å få møte andre barn og leke med vennene sine. Vennskap bidrar til en følelse av deltakelse og fellesskap som igjen bidrar til positiv selvfølelse. Å tilhøre en gruppe gir barn trygghet og sosial tilknytning. Opplevelser sammen med andre barn kan være veien inn i nye vennskap. Å etablere vennskap og opprettholde dem er en viktig faktor i sosialiseringsprosessen og en forebyggende faktor mot uheldig og negativ utvikling"
Vi gir barna trygghet gjennom veiledning og støtte slik at de lærer gode strategier for å ta kontakt, delta i lek, løse uenigheter, stå for sitt, men også kunne lytte og jobbe sammen med andre. Vi gir barna mulighet til å leke mye hver eneste dag, enten sammen med kun andre barn, eller sammen med ansatte som deltar aktivt selv, eller som fungerer som støtte og kommer med påfyll av kunnskap innenfor lekens tema. For oss er derfor det fysiske lekemiljøet en viktig del av barnets lek og skal innby til lek. Barns medvirkning er en stor del av arbeidet rundt de ulike temaene vi har, og de får mulighet til å påvirke utforming og aktiviteter der dette lar seg gjøre. Barns medvirkning handler jo ikke om å få viljen sin i alt, men kunne komme med ønsker og tips utifra alder og barnets forutsetninger.
Det er viktig at barn som ønsker å leke sammen har felles forståelse for hvordan leken skal være, elementer som kan/bør være med, som kan godta at fantasi kan benyttes som supplement, og at ikke kun én skal være lekens leder. De lærer å behandle hverandre med respekt og utvikle gode holdninger. Lek krever gode språk - og sosiale ferdigheter, og det er noe barn øver på helt frem til skolestart. Barnehagebarn er fremdeles små barn som trenger å få hjelp til hvordan de kan bli en god venn.
For oss er det viktig at ansatte og foresatte har forståelser for at barna ikke kan alt enda, de øver seg. Det vil i praksis si at barn prøver og feiler. Og da er vi der for dem og kan tilby blant annet emosjonsveiledning (TIK) slik at dette oppleves som en meningsfylt situasjon. Barn lærer ikke noe av å føle på skam eller å komme til kort. Vi ønsker å støtte barn på veien i å bli den beste versjonen av seg selv, som for oss betyr at de skal være glad i seg selv, være stolt av de egenskapene og ferdighetene barnet selv besitter, være stolt av å være annerledes, og forstå at ved å gjøre så godt man kan, ja da er det godt nok. I denne læringsprosessen vil det derfor innebære ulike følelser som å være sint, trist og lei seg, såret, få vondt pga et sår/fall/dytt/slag, dårlig samvittighet og så videre.
Barna i barnehagen lærer om egne og andres grenser ved å ha førstehåndserfaring med ulike hendelser. Derfor er det viktig at foreldre ikke har en forventning om at barnet deres aldri skal slå seg eller oppleve sårende hendelser i en barnehage, for det gjør de og er en læring de trenger og som skjer i trygge omgivelser hvor ansatte er tilgjengelige. Vår jobb er å støtte og være der for dem, gi trøst, gi dem nyttige verktøy /strategier for å oppnå et annerledes resultat neste gang, slik at de kan bruke erfaringen til å lære noe nyttig for egen utvikling. De lærer å tørre å si stopp, si ifra når nok er nok, stå opp for egne meninger og holdninger, lærer å lytte til andres signaler og tegn og da stoppe seg selv. De skal lære hvordan de kan vise andre hensyn og forstå hvorfor det er viktig. Dette er kunnskap barn er avhengig av å lære for å kunne ta godt vare på seg selv i sammen med andre også videre i livet, og for å bli en god venn og støttespiller for andre. De skal kunne fungere i et fellesskap. For vår jobb, i samarbeid med foresatte, er jo å lære barn det de trenger til den dagen de ikke har oss tett på og må ta kloke avgjørelser på egenhånd.
Drama, eventyr, og konkreter kan ofte være et hjelpemiddel for personalet når de ønsker å formidle temaer om vennskap, toleranse, inkludering, mobbing, og språk på en forståelig og inspirerende måte. Barna deltar, og sammen oppstår fine opplevelser. Dette øver også opp språkforståelsen og verbalt språk.
Lekens tema, samt lekemiljø ute og inne vil være i kontinuerlig endring. Personalet bruker observasjon av barns lek og interesser, samt samtaler før de gjør endringer og justeringer. Barns medvirkning i egen hverdag er viktig, og det tar vi på alvor i de settingene dette er mulig. Hos oss har personlet kunnskap om hvordan lekemiljøene kan bidra til økt trivsel, utvikle leken, skape gode relasjoner og påvirke barnas nysgjerrighet og utforskertrang:)
Det skal være gildt å gå i barnehagen:)