Språk og kommunikasjon
Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Kommunikasjon og språklig kompetanse er nødvendig for å forstå omverdenen, bygge relasjoner, kommunisere og samhandle med andre. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening.
Tiltak:
- Vi skal bruke språket aktivt hele dagen i samspill med barna og være bevisst det i alle mulige hverdagssituasjoner i barnehagen. F.eks. ved måltider, stell, garderobesituasjon, i lek, ved bord aktiviteter, på turer osv...
- Fokus på å snakke med (ikke bare til)
- Vi skal ha fokus på å benevne, sette ord på barnas non-verbale uttrykk, hjelpe dem til å sette ord på følelser, hva de vil.
- Fokus på å benevne det vi gjør og ser/hører. Spesielt viktig er dette på småbarnsavdelinger og med flerspråklige barn.
- Vi skal legge til rette for begrepsutvikling, være bevisst det i samspill med barna. Gi de erfaringer, bruke konkreter, bilder, vrimlebøker osv..
- Vi skal være tålmodige, ta oss tid til å lytte til barnet. Barna skal lære at det nytter å bruke stemmen, snakke.
- Vi skal utvide det barnet sier for å vise at vi har forstått, stille spørsmål og følge opp hvis vi ikke forstår.
- Bruke rim, regler og sang
- Spille spill med barna
- Bruke eventyr, bøker. Høytlesing og fokus på samtale om det vi leser om. Stille spørsmål fra bøkene, la barna undre seg, reflektere over det de ser i boka
- Lage egne eventyr, fortellinger sammen med barna
- Vi skal være bevisst hvordan vi voksne snakker med hverandre og med barna, vi er rollemodeller
- Tilrettelegge for planlagte, språkstimulerende aktiviteter
- Erkjenne trygghet som grunnleggende for språkutvikling/barna språkuttrykk