Stjerna
0-2 år
Stjerna er en av to småbarnsavdelinger i Tindfoten FUS, og består av 12 barn mellom 0 - 2år. Voksengruppa består av en pedagogisk leder og tre pedagogiske medarbeidere, i tillegg til en støttepedagog i 50% stilling. På Stjerna er hovedfokuset at barna skal føle at deres behov og følelser blir ivaretatt hele tiden.
For de voksne er det å være tilstedeværende der barna er veldig viktig, på denne måten klarer de godt å se barnas synspunkter og kunne la barna medvirke i alle situasjoner som oppstår på avdelingen.
Det å etablere gode relasjoner mellom barna og de voksene på avdelingen ser vi at gir trygge barn av å være sensitive voksne. Ett tett foreldresamarbeid er også noe vi prioriterer høyt, og på Stjerna ser vi viktigheten med å tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barna blir kjent og trygge på nye omgivelser under tilvenninger den første tiden i barnehagen.

.jpg?timestamp=1644419616527)

♥️
Regnbuen
0-2 år
Regnbuen er en livlig småbarnsavdeling med 13 barn. Det er er en pedagogisk leder, og tre pedagogiske medarbeidere som alle har lang erfaring med å arbeide med småbarn.
For oss på Regnbuen er det viktig å vise og følge trygghet for alle gjennom hele dagen. Vi har derfor et stort fokus på det at alle skal høre til et godt fellesskap og bidra på sin egen måte til dette. Vi er er ute på tur, bruker gymsalen vår eller hjelper til med det hverdagslige på avdelingen. Vi viser mye omsorg, trivsel, humor og glede gjennom dagen og i alle situasjoner, og på denne måten får etablert nye lekekamerater i gruppen. Og for oss på Regnbuen er det viktig at de voksne er med sammen med barna, på barnas premisser i å utforske hverdagen og nye miljøer.



♥️
Måne
2-5 år
Måne består av 17 barn i alderen 2-4 år, og de ansatte består av en pedagogisk leder, to fagarbeidere og en støttepedagog i 50% stilling.
Barna er en aktiv og nysgjerrig gjeng som er med på å bidra med sine synspunkter og interesser til temaarbeid, lekemiljø og turer.
På måne har vi fokus på å være sensitive, engasjerte og lekende voksne som legger til rette for mestring, språkstimulering, lek og vennskap gjennom spennende og kreative aktiviteter gjennom barnehagehverdagen. Vi bruker sang, bøker, drama og visualisering aktivt i det pedagogiske arbeidet for å støtte barnas læring og utvikling.
Vi trives ute på tur i nærmiljøet i all slags vær, gjerne med noe godt å drikke fra termosen vår.



♥️
Nordlys
3-5 år
Nordlys består av 17 barn i alderen 3 – 5 år, og de ansatte består av 2 pedagogiske ledere og en barnehagemedarbeider. Nordlys er opptatt av å være eventyrlysten sammen med barna og utforske nærmiljøet, naturen og omgivelsene rundt seg.
På nordlys er de gode på å inkludere barna og deres medvirkning i planer og gjennomføring av dagen på avdelingen. På denne måten spiller de på lag med barna, og alle barna får oppleve at de er et verdifullt medlem av fellesskapet og at deres stemme teller.
Nordlys er gode på felles samlinger der barna er aktive i gjennomføringen, og dette stimulerer nysgjerrigheten til barna og de voksne resten av dagen. De er ofte på tur og lar seg fascinere av verdens rundt seg.
Nordlys er en trygg og god avdeling som verdsetter barnas egne meninger og er opptatt av medbestemmelse og demokrati, og som er opptatt av viktigheten av at barnas egne synspunkter, tanker og meninger skal være hovedfaktoren for planleggingen av didaktiske planer, pedagogiske samlinger og aktiviteter og ikke minst leken.
♥️
Lynet
Førskoleavdeling
Lynet er en ren førskoleavdeling med 15 barn. Det pedagogiske personalet er en pedagogisk leder, en barnehagelærer, en barne- og ungdomsarbeider og en barnehagemedarbeider.
Gjennom året skal Lynet bli bedre kjent med seg selv, og hvem de er som individ og enkeltperson, avdelingen har mye fokus på selvstendighet og selvhevdelse gjennom dagen. De øver på påkledning og det å være selvstendig i lek og aktivisering. Det å forberede barna på overgangen til skolen, med å gjøre de trygge i seg selv, men også bli kjent med skoleaktiviteter ser avdelingen som viktig gjennom dagen. Barna er med på å telle, lete etter figurer eller former eller lære noen engelske ord samtidig som de øver på å trekke over sko og votter. Vi benytter også mye sang, musikk og instrumenter i hverdagen.
Det er en god kombinasjon av veiledet lek fra en voksen og den frie leken på avdelingen eller ute, og de voksne ser og anerkjenner hvert barns følelser og behov i de ulike situasjonene som oppstår.
Det å være eldst i barnehagen er stort, og Lynet er ofte på lengre turer i skog og mark, museer, Vitensentret, konserter og teaterforestillinger.

.jpg?timestamp=1644419432263)
♥️